Sökning: "demokrati läroplan förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden demokrati läroplan förskola.

  1. 11. I det okända - En diskussion kring hur utforskande kan bli en möjlighet i utbildning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Karin Hasselberg; [2015]
    Nyckelord :Utforska; okända; risk; kreativitet; utbildning; demokrati; läroplan; kritisk diskursanalys; utforskande lärprocesser; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med syftet att bidra till vidare forskning, påbörjar jag i upp- satsen en diskussion kring hur utforskandets svagheter kan bli till möjligheter i utbildning; Att ge sig ut i det okända och ta risker är en nödvändighet då vi vill lära oss det vi inte redan vet och i förlängningen påverka den värld vi är en del av. Men utforskandet kräver också att det som skall läras inte är känt från början och detta i sig medför en risk inför att vad som helst kan hända. LÄS MER

  2. 12. Demokrati i förskolan : en studie kring synen på demokrati i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Pernilla Friberg; [2015]
    Nyckelord :Democracy; Preschool; Curriculum; Citizen; Teacher; Demokrati; Förskola; Läroplan; Samhällsmedborgare; Pedagog;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the attitudes towards the democracy-task among preschool teachers. The questions addressed are: The preschool view of basic democratic values. The preschool teachers’ view of children´s understanding of democracy and the possibilities and limitations these teachers see. LÄS MER

  3. 13. Demokratiarbetet med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Lindahl; [2014]
    Nyckelord :Demokrati; kommunikation; de yngsta barnen; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : För att söka ge en tydligare bild av vilka variabler som, utifrån pedagogernas uppfattningar, kan utgöra förutsättningar för arbetet med demokrati och värdefrågor med de yngsta barnen i förskolan analyseras resultatet som grundar sig på pedagogers utsagor. Syftet med arbetet är att åskådliggöra på vilket sätt pedagoger förhåller sig till och implementerar demokratiuppdraget i arbetet med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares resonemang kring inflytande och delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Engman; Pernilla Johansson; [2014]
    Nyckelord :demokrati; förskola; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : BakgrundBarns möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan är något som ska genomsyra verksamheten. Begreppen förtydligas i olika styrdokument för förskolan som skollagen, förskolans läroplan och barnkonventionen. LÄS MER

  5. 15. Barnens delaktighet och inflytande i förskolan : En litteraturstudie på en del av läroplanen för förskolan och pedagogers syn på barnens delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Väätäjä; [2014]
    Nyckelord :Curriculum; democracy; educator; influence; interview; preschool; text analysis; demokrati; förskola; inflytande; intervju; läroplan; pedagoger; textanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to describe and understand how children’s participation and influence is described in the curriculum of preschool. The purpose includes how educators perceive, working with and what opportunities and challenges they believe that there is in the process of participation and influence. LÄS MER