Sökning: "demokrati läroplan förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden demokrati läroplan förskola.

  1. 6. "Är det verkligen verkligt inflytande?" : En analys av förskollärares beskrivningar av inflytandearbete i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Olivia Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Children’s influence; planned activity; preschool; preschool teacher; discourse theory; Barns inflytande; planerad aktivitet; förskola; förskollärare; diskursteori;

    Sammanfattning : Demokrati och barns inflytande är en central del av Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2016). Trots att detta är relevant visar tidigare forskning att styrdokumentet saknar utförlig beskrivning för hur demokratiuppdraget ska genomföras i praktiken. LÄS MER

  2. 7. Barns inflytande i förskolans samling : En studie om pedagogers förhållningssätt till barns inflytande i förskolans samling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Josefine Skarström; [2018]
    Nyckelord :democratic; influence; childperspective; children´s perspective; preschool; educators; children; curriculum för the preschool; sociocultural theory; Demokrati; inflytande; barnperspektiv; barns perspektiv; sociokulturell teori; förskola; pedagoger; barn och läroplan för förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en större kunskap kring pedagogers förhållningssätt i arbetet med att ge barnen inflytande i samlingssituationer, men även vilka utmaningar pedagogerna möter. Målgruppen är personalen i ett arbetslag på samma förskola. LÄS MER

  3. 8. Högläsning i förskolan - en del i formandet av barns identitet? : En systematisk litteraturstudie rörande rörande barnböckers innehåll samt pedagogers arbete med barnböcker, granskat ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Lundkvist; Charlotta Persson; [2017]
    Nyckelord :barnböcker; demokrati; didaktik; förskola; genus; högläsning; jämställdhet; literacy; makt; självständigt subjekt; socialisation; språkutveckling; stereotypa könsroller; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan framhåller vikten av att verksamheten i förskolan ska främja alla människors lika värde oavsett kön (Skolverket, 2016). Likaså framgår att pedagoger ska arbeta aktivt med att motverka stereotypa könsroller (ibid.). I samband med högläsning i förskolan tillägnar sig barn kunskap inom området literacy. LÄS MER

  4. 9. Måltidspedagogik : Ett inspirationshäfte kopplat till förskolans läroplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Hedqvist; Maria Pantzar; [2016]
    Nyckelord :förskola; måltidspedagogik; didaktik; inspirationshäfte;

    Sammanfattning : Detta är ett självständigt arbete med ett skapande av en produkt utformad som ett inspirationshäfte inom måltidspedagogik. Inspirationshäftet riktar sig till verksam personal inom förskolan och är tänkt att fungera som ett inspirerande material för att arbeta med måltidspedagogik. LÄS MER

  5. 10. ”Stora ögon, stora öron” : En kvalitativ intervjustudie om alla barns möjlighet till inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Grysell; Caroline Lundgren; [2016]
    Nyckelord :inflytande; förskola; demokrati; alla barn;

    Sammanfattning : ”Förskollärare ska ansvara för att alla barn får reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll” (Skolverket, 2016:12). Så står det skrivet i förskolans läroplan, vilket alla svenska förskolor är ålagda att följa. Men hur det praktiskt ska ske är upp till varje förskola och förskollärares tolkning. LÄS MER