Sökning: "digitala verktyg religionskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden digitala verktyg religionskunskap.

  1. 1. TV-spel som didaktiskt verktyg : TV-spels didaktiska möjlighet i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Joakim Nilsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att diskutera och beskriva hur TV-spel kan användas som didaktiskt verktyg. Studien kommer diskutera och analysera vad spel kan medföra för att höja en elevs kunskapa i religionskunskap. Studiens metod kommer vara en kvalitativ litteraturanalys av spelet God of War från 2018. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel ur ett interaktivt och multimodalt perspektiv : En komparativ analys av digitala läromedel i religionskunskap  för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; interaktiv; multimodal; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan har ökat användningen av digitalt material i undervisningssituationer. Vi ser nu en växande marknad och utbud av nya heltäckande digitala läromedel, som har andra möjligheter att integrera multimodala och interaktiva aspekter än traditionella trycka läroböcker. LÄS MER

  3. 3. En pandemis påverkan på religionsundervisningen : En kvalitativ studie om coronapandemins påverkan på lärares undervisningsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2021]
    Nyckelord :digitalization; distance learning; religious studies; upper secondary school; pandemic; covid-19; digitalisering; fjärrundervisning; distansundervisning; religionskunskap; gymnasiet; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och ge förståelse för hur religionslärare upplever attundervisa i ämnet religionskunskap digitalt på gymnasienivå, i ljus av att en pandemi har tvingat störredelen av gymnasieskolformen till digital undervisning. Totalt åtta observationer kring digitalreligionsundervisning och över fem timmars intervjuer fördelat på sju olika religionslärare utgör grundenför studien, som pekar mot att lärare upplever varierad problematik och större utmaningar kring digitalreligionsundervisning än möjligheter. LÄS MER

  4. 4. Attityder i religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Strömberg; Constancia Matilda Perlkvist; [2021]
    Nyckelord :Religionskunskap; Attityder; Religion; Religionsdidaktik; Religion; Interkulturell;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka vilka attityder som verksamma religionslärare möter i undervisningen, samt hur läraren arbetar didaktiskt med att bemöta dessa attityder. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer som ett tillvägagångssätt för allt insamling av material. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning på distans

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Jönsson Ahlbin; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Digitala verktyg; Distans; Distansundervisning; Distansutbildning; Formativ bedömning; Fördelar; Gymnasiet; Hermeneutik; Intervjuer; Kvalitativ metod; Lärare; Möjligheter; Nackdelar; Religionskunskap; Tolkning; Utmaningar;

    Sammanfattning : The two main purposes of this essay are to examine how formative assessment was used and what challenges were meet in doing so by upper secondary teachers within the subject of religion. The study looks at these questions in the context of after the teachers transitioned to remote learning due to the covid-19 pandemic. LÄS MER