Sökning: "diskriminering arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 492 uppsatser innehållade orden diskriminering arbete.

  1. 1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  2. 2. UTOMEUROPEISKT FÖDDAS UPPLEVELSER PÅ DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Adam Rehawi; Anisa Sayedomar; [2024-02-14]
    Nyckelord :Arbetsmarknaden; Rasifiering; Socialt kapital; Kulturell likhet; Diskriminering;

    Sammanfattning : Bristfällig arbetsmarknadsintegration är ett samhällsfenomen som drabbar både individerna och samhället. Syftet med denna studie har varit att belysa utomeuropeiska individers upplevelser på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares olika uppfattningar om skogen som lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wikström; Julia Strand; [2024]
    Nyckelord :Forest; gross motor skills; perceptions; phenomenography; preschool; Fenomografi; förskola; grovmotorik; skogen; uppfattningar;

    Sammanfattning : The study will be based on a qualitative method with a focus on describing seven preschool teachers' different perceptions of the forest as a learning environment for all age groups in preschool. Further in this work, we want to contribute knowledge about the forest's possibilities for gross motor development, learning and influence for all children in preschool. LÄS MER

  4. 4. “Det är de privilegierade och oss andra” : En kvalitativ studie om unga vuxnas attityder och erfarenheter av polisensarbete i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Halvardsson; Adela Zingmark; [2024]
    Nyckelord :Trust; distrust; young adults; police work; priviledge; discrimination; attitudes; experiences; Förtroende; misstro; unga vuxna; polisens arbete; privilegierad; diskriminering; attityder; erfarenheter;

    Sammanfattning : Swedish society is characterized by trust and confidence in authorities. In connecting with society changing and becoming more multicultural, shortcomings and mistrust against authorities have become increasingly common. The police are seen as a threat and are subjected to threats. LÄS MER

  5. 5. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER