Sökning: "dyslexi och integrering"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden dyslexi och integrering.

  1. 1. I behov av stöd : Några elevers upplevelser av stöd i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Larnefeldt; [2015]
    Nyckelord :Särskilt stöd; elevers upplevelser; åasikter; specialundervisning; grundskola; högstadium; dyslexi och integrering;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av vikten av elevers delaktighet är syftet med denna uppsats att undersöka hur elever på högstadiet som får stöd i sin läs- och skrivutveckling beskriver sitt stöd och sin skolsituation. Undersökningen är en kvalitativ studie som bygger på en fenomenografisk metod där intervjuer av tre elever vid ett högstadium i Stockholmsområdet utförts. LÄS MER

  2. 2. Får inte jag vara med? : Studie kring inkludering av dyslektiker

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Katja Gummesson; [2013]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; dyslexi; en skola för alla;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera inkludering för dyslektiker genom kvalitativa intervjuer samt attitydformulär. Studien är avgränsad till att undersöka tre aktörers strävan efter inkludering och ansvarstagande i inkluderingsprocessen – lärarens, specialpedagogens och rektorns. LÄS MER

  3. 3. Jag kan läsa och skriva! : En intervju- och enkätstudie om att skapa goda läs- och skrivcirklar för barn i årskurs 1 i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marie-Charlotte Axelsson; [2012]
    Nyckelord :Den proximala utvecklingszonen; dyslexi; goda läs- och skrivcirklar; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; Matteuseffekten;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att med hjälp av intervjuer och enkäter med ett kvalitativt inslag synliggöra klasslärares tankar om olika vägar att skapa framgång i läsning och skrivning för de elever som befinner sig i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Sammanfattning av resultatet visar att klassläraren har god kunskap om barns läs- och skrivutveckling och arbetar på ett strukturerat och varierat sätt med läs- och skrivinlärning i årskurs 1, där det sker en integrering av både ljudmetoden och helordsmetoden. LÄS MER

  4. 4. "Jag förstod ingenting" : En kvalitativ studie om sex ungdomars upplevelser av att ha dyslexi i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Sara Johansson; [2010]
    Nyckelord :reading and writing problems dyslexia; diagnosis; forming identity; inclusion exclusion integration; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; diagnos; identitetsskapande; inklusion exklusion integrering;

    Sammanfattning : One of the most important goals of school is to teach children how to read and write. But there are also children with great problems in reading and writing/dyslexia at school. In the Swedish School Plan you can, for example, read that one of the school’s most important goals is to give these children with special needs the help that they need. LÄS MER