Sökning: "dyslexi och självkänsla"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden dyslexi och självkänsla.

  1. 21. "En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Björn Kärrström; Jeanina Kärrström; [2010-04-08]
    Nyckelord :dyslexi; socio- emotionella faktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla • hur skolarbetet fungerar • egen arbetsinsats och resultat • hur lärare och skolkamrater bemöter eleverna • vilken förståelse eleverna upplever att lärare och skolkamrater har • framtidstankar Metod: Undersökningen är en kvalitativ intervjustudie på två gymnasieskolor i Västsverige. LÄS MER

  2. 22. Undervisning och dyslexi : Några gymnasieläraren arbetssätt för att stödja elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för språk- och litteraturdidaktik

    Författare :Kristina Kenving; [2010]
    Nyckelord :dyslexia; teaching methods; self esteem; learning aid; dyslexi; undervisningsmetoder; självkänsla; hjälpmedel för inlärning;

    Sammanfattning : According to the curriculum the teachers have a responsibility to adjust the activities in the classroom in order to suit the pupils and to give them the means of assistance the pupils need to be successful in their learning. The teachers should also stimulate the interest to learn and support the pupils’ self esteem. LÄS MER

  3. 23. Rydaholmsmetoden. En läsutvecklingsmetod för att göra det svåra enkelt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jan Gustafsson; [2009-10-09]
    Nyckelord :lästräning; ordavkodning; läshastighet; automatisering; lässvårigheter; dyslexi; fonologisk förmåga;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten med denna undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med Rydaholmsmetoden, samt ta reda på deras erfarenheter av arbetet med denna lästränings- och läsutvecklingsmetod. Frågeställningarna utöver huvudfrågan är, vad som har betydelse i arbetet med metoden, vilka elever den tillämpas på, om metoden passar alla elever oavsett karaktären av lässvårigheter och vilka fördelar och nackdelar anses metoden ha jämfört med andra metoder. LÄS MER

  4. 24. "Att trolla med knäna" - en kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och tankar om dyslexi i mellansta dieskolan

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linn Lundström; Elisabeth Svensson; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares erfarenheter av och tankar om dyslexi i mellanstadieskolan, årskurs 4-6. För att undersöka detta användes en kvalitativ undersökningsmetodik. Undersökningen gjordes i form av enskilda semistrukturerade djupintervjuer med 5 mellanstadielärare och en gruppintervju med 5 lärare. LÄS MER

  5. 25. Varför ska man dölja det? : -en kvalitativ studie av identitet i förhållande till läs-och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Marcia Markus; Anette Olsson; [2008]
    Nyckelord :Identity; Reading and Writing Difficulties; Dyslexia; Self-concept; Self- image; Self-esteem; Identitet; Läs- och skrivsvårigheter; Dyslexi; Självuppfattning; Självbild; Självkänsla;

    Sammanfattning : In schools today, we expect student performances and achievements to be exceptional. Having good reading and writing skills are essential if students want to excel at their school assignments. Students with reading and writing difficulties have to work much harder than their other classmates. LÄS MER