Sökning: "dyslexi och självkänsla"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden dyslexi och självkänsla.

  1. 11. Diagnos dyslexi och dess funktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Strid; [2016]
    Nyckelord :Diagnos; Dyslexi; Gymnasieskolan; Självkänsla; Sociokulturellt; Specialpedagogik; Utredning;

    Sammanfattning : SyfteStudien syftar till att bidra med kunskap om dyslexi som upptäcks på gymnasiet. Syftet är att få en uppfattning om hur diagnosen dyslexi upptäcks samt vilken betydelse diagnosen har. Vidare är syftet att beskriva hur dyslexi påverkar elevens syn på sig själv. LÄS MER

  2. 12. Ett möte med språklig sårbarhet -anpassningar och särskilt stöd i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Strömberg; [2016]
    Nyckelord :mötet med miljön; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra ett möte med språklig sårbarhet i skolan och de pedagogiska anpassningar som vidtas för att underlätta mötet med miljön. I denna studie blir det tydligt hur viktigt positiva förväntningar på elever är liksom ett välfungerande samarbete mellan speciallärare/specialpedagog och övriga pedagoger. LÄS MER

  3. 13. ”Det har alltid varit en liten klump i magen så, engelska.” : En studie om hur engelskundervisning kan anpassas till elever med dyslexi och hur några elever med dyslexi har upplevt engelskundervisningen under sin skolgång.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Charlotte Samuelsson; Camilla Jansson; [2015]
    Nyckelord :Anpassningar; dyslexi; engelska; insatser; läs- och skrivsvårigheter; motivation; ortografi; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur engelskundervisningen kan anpassas för elever med dyslexi samt få en fördjupad förståelse för hur några elever med dyslexi har upplevt engelskundervisningen i grundskolan. För att få svar på frågeställningarna genomförde vi kvalitativa intervjuer med fyra lärare och tre elever. LÄS MER

  4. 14. Ominlärning enligt Wittingmetoden : hur upplever lärarna att arbeta med metoden och hur upplever de att deras elever påverkas?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Svärd; [2014]
    Nyckelord :Wittingmetoden; ominlärning; specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka hur lärare upplever att arbetar med en metod som riktar sig till elever som har läs- och skrivsvårigheter. Mina frågeställningar berör hur lärare upplever att det är att arbeta med Wittingmetodens ominlärning samt hur de upplever att elevernas syn på sig själva som läsare och skrivare påverkas och slutligen hur de upplever att eleverna påverkas av metoden. LÄS MER

  5. 15. Ohälsa hos barn med dyslexi : - en angelägenhet för skolsköterskor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Christin Troilius; [2014]
    Nyckelord :Dyslexia; ill-health; school children; school nurse; Dyslexi; ohälsa; skolbarn; skolsköterska;

    Sammanfattning : Dyslexi innebär problem med att läsa och skriva. Problemet är vanligt och cirka fem till tio procent av alla skolbarn beräknas ha dyslexi. Dyslexi är ett funktionshinder som ofta leder till ohälsa hos skolbarn. LÄS MER