Sökning: "dyslexi och självkänsla"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden dyslexi och självkänsla.
16. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER
17. "... som att springa i en uppförsbacke utan att komma någonstans". Sex unga människors tillbakablick på hur skoltiden påverkat deras liv som dyslektiker
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Studiens syfte är att få ta del av sex unga dyslektikers livsberättelser om hur skoltiden har påverkat dem. Frågeställningar • Vilka erfarenheter från skoltiden påverkar självbild och självförtroende hos personer med läs- och skrivsvårigheter? • Vilka konsekvenser har erfarenheterna från skolan fått för dem när det gäller självförtroende och självkänsla? • Vilka likheter respektive skillnader finns det i de sex unga människornas upplevelser av sina svårigheter? • Vilka faktorer finns som påverkar valet att publicera sig eller inte på sociala medier? Forskningsansats och metod Fenomenologiska livsvärldsberättelser har i studien tolkats utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
18. Applikation som läsglasögon : En studie av interaktionen mellan individ, alternativt verktyg och kontext.
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : I dagens informationssamhälle ökar kravet på skriftspråklighet. Detta konstaterande kopplat till att läs- och skrivsvårigheter idag är den vanligast förekommande funktionsnedsättningen i vårt samhälle, gör att ett av skolans främsta specialpedagogiska uppdrag är att förebygga och undanröja läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
19. Professionella perspektiv på mobbningsoffers upplevelser kring sin utsatthet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med undersökningen var att uppnå en djupare förståelse av olika professioners bild av mobbningsoffers upplevelse kring sin utsatthet på kort och lång sikt. Vidare var syftet att närmare förstå hur mobbningen påverkar offrets studiesituation på gymnasiet. LÄS MER
20. Dyslexi : En diskussion om inkludering utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur lärare inkluderar elever i skolan med dyslexi. Det är en litteraturstudie med kompletterande intervjuer av fyra lärare som har erfarenhet av elever med dyslexi. LÄS MER