Sökning: "dyslexi och självkänsla"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden dyslexi och självkänsla.

  1. 6. En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förhållande till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi i de tidiga skolåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sara Söderholm; [2018]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; funktionsnedsättning; inkludering; självkänsla; forskning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån specialpedagogens perspektiv, beskriva, analysera och förstå specialpedagogens roll i relation till elever med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi med avseende på hinder och möjligheter, i de tidiga skolåren. För att besvara studien syfte valdes metoden intervju och sju specialpedagoger från fyra kommuner intervjuades. LÄS MER

  2. 7. Intensivträning i avkodning och stavning för två äldre elever med diagnostiserad dyslexi : En interventions- och intervjustudie med Wendick-modellen Intensivläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Madeleine Wikström; [2017]
    Nyckelord :Wendick-modellen Intensivläsning; intervention; dyslexi; ordavkodning; stavning; självkänsla; motivation;

    Sammanfattning : This study investigated the effects of an intensive training period in decoding and spelling with the Wendick model Intensive Reading for students diagnosed with dyslexia. A further aim of the study was to examine the students’ experience of the intense training period. LÄS MER

  3. 8. Lärarstudenter med dyslexi : En fenomenologisk intervjustudie med sex lärarstudenter med dokumenterad dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nora Kirstine Grimstrup; [2016]
    Nyckelord :lärarstudenter; dyslexi; lärarprofession.;

    Sammanfattning : Denna studie har med en fenomenologisk ansats undersökt hur sex lärarstudenter med dokumenterad dyslexi ser på sin framtida yrkesbana som lärare. Arbetet avhandlar vilka svårigheter och möjligheter lärarstudenterna själva tror att de kommer stöta på i sin yrkesvardag, samt deras syn på hur specialpedagogiska insatser bör utformas och hur upplevelsen av att vara dyslektiker påverkar skapandet av en läraridentitet. LÄS MER

  4. 9. ”Charaden” i mötet med skriftspråket : Två livsberättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Yvonne Andersson; [2016]
    Nyckelord :Life story; reading and writing difficulties; dyslexia; supportive arrangement; compulsory school; sociocultural theory; Livsberättelse; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stödinsatser; grundskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med narrativ ansats är att utifrån två berättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter försöka förstå deras erfarenheter av vad som påverkat deras läs- och skrivutveckling under grundskoletiden. Studiens fokus är hur och vad deltagarna berättar om sin läs- och skrivutveckling under grundskoletiden samt hur uppfattar och värderar deltagarna som vuxna grundskolans insatser för att främja deras läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  5. 10. Att hitta vägar för att hantera eller dölja sina svårigheter : En retrospektiv intervjustudie om sex personers egna upplevelser av läs- och skrivsvårigheter genom grundskoleåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Evelina Skoglund; [2016]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; dyslexia; preventing education; teachers approach; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; förebyggande undervisning; lärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Det finns idag mycket kunskap utifrån forskning om hur lärare kan förebygga och möta läs och skrivsvårigheter, men det finns kunskapsbrister ute på skolorna om hur svårigheterna ska mötas och förebyggas. Samtidigt finns elever med läs- och skrivsvårigheter av olika omfattning i så gott som alla klassrum. LÄS MER