Sökning: "Livsberättelse"
Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade ordet Livsberättelse.
1. Sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnad vid demenssjukdom : En litteraturöversikt med kvalitativ design
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Globalt lever 55 miljoner personer med demenssjukdom. Mötet mellan sjuksköterskan och patienten med demenssjukdom sker i nästintill alla vårdsammanhang. LÄS MER
2. Vad har kvinnor för upplevelser och erfarenheter från sina arbetsliv i byggbranschen? : En narrativ undersökning av tre kvinnors berättelser om sina arbetslivserfarenheter från den mansdominerade byggbranschen och hur de återberättar om dessa
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den ojämna könsfördelningen i byggbranschen är än idag en utmaning för att förmå kvinnor att söka sig till, samt stanna kvar i branschen. Tidigare forskning gör det tydligt att det finns ett flertal orsaker till detta och pekar på olika tillvägagångssätt för hur könsfördelningen ska behandlas. LÄS MER
3. Sjuksköterskors erfarenheter av att skatta smärta i den palliativa vården av patienter med kognitiv sjukdom : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: I Sverige smärtskattas patientgruppen inte lika ofta och har begränsat tillgång till specialiserad palliativ vård jämfört med patient med cancerdiagnos. Sjuksköterskan har en viktig roll i att kontinuerligt genomföra symtomskattning och ge adekvat och evidensbaserad symtomlindring. LÄS MER
4. Levnadsberättelsens betydelse för personcentrerad omvårdnad av personer med demenssjukdom : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom är en obotlig sjukdom som drabbar personens kognitiva funktioner. Detta leder till att personer med demenssjukdom riskerar att förlora förmågan att förmedla sina önskemål och behov över tid. LÄS MER
5. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen? och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER