Sökning: "egeninitierad lek"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden egeninitierad lek.

  1. 1. “Fröken! När ska du gå?!!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ramzi Jawhar; Serdar Uygun; [2023-10-19]
    Nyckelord :Egeninitierad lek; Styrd lek; Fritidshem; Fritidslärare; Lärare i fritidshem; Konflikthantering; Problemlösning; Alliansbildning; Relationsarbete; Identitetsskapande; Maktrelationer; Kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. När inget annat är planerat : En intervjustudie kring villkoren för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Tordelius; Cajsa Möller; [2022]
    Nyckelord :Barndom; fri lek; förskola; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har för avsikt och syfte att undersöka villkoren för den fria leken i en förskolekontext, då undervisningsbegreppet blivit mer framträdande i styrdokumenten och där leken framställs att användas i ett utbildningssyfte. Detta genom att ställa oss frågorna; vilket utrymme den fria leken ges, vilken innebörd den fria leken har utifrån förskollärarnas uppfattning och om det görs skillnad på den fria leken och annan verksamhet. LÄS MER

  3. 3. “Det är ju bara vi vuxna som tror att i endockvagn så ska det ligga dockor” : - En kvalitativ intervjustudie av sex förskolläraresuppfattningar om barns egeninitierade lek iförskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Hagström; Simone Persson Wrangfalk; [2021]
    Nyckelord :: egeninitierad lek; förskollärare; inomhuslek; inomhusmiljö; krigslek; uppfattninga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera och tolka förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek i förskolans inomhusmiljö. Vi anser det angeläget då alltmer forskning betonar vikten av lekens egenvärde och följaktligen blir alltmer kritisk till förskollärares olika styrningsstrategier för lek som nyttig och lugn kontra lek som viktig i sig (Arnér & Tellgren, 2006; Nilsson et. LÄS MER

  4. 4. ”Nej jag ska inte leka med det för det är tjejigt” : En kvalitativ studie om förskollärares genusarbete i barns egeninitierade lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Kajander; Julia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Genusmönster; genusarbete; egeninitierad lek; förskollärare; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sitt pedagogiska arbete med stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek. För att kunna uppnå studiens syfte formulerades tre frågeställningar: Hur beskriver förskollärare stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek?, På vilka sätt beskriver förskollärare sin roll i barns egeninitierade lek? samt Hur beskriver förskollärare sin roll att pedagogiskt arbeta med stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek?. LÄS MER

  5. 5. Meningen med att leka : Att närma sig barns perspektiv på den fria leken genom fenomenologisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Karlsson; Frida Lindquist; [2019]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Barns perspektiv; Fenomenologi; Mening; Essens; Gest; Intentionalitet; Livsvärld;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att närma sig 3–5 åriga barns perspektiv på den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Genom observation i selektivt återkommande form har vi studerat barnen i den fria leken och därefter med fenomenologi som teoretisk utgångspunkt analyserat hur deras görande kan förstås som uttryck för mening och som uttryck för deras perspektiv på den fria leken. LÄS MER