Sökning: "elementary education"

Visar resultat 11 - 15 av 585 uppsatser innehållade orden elementary education.

  1. 11. Exploring co-teaching through teachers' perspective in primary education in Greece

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Amalia-Eleftheria Tsaganou; [2023-02-16]
    Nyckelord :social constructivism; co-teaching; parallel support; inclusion; teachers’ perceptions;

    Sammanfattning : Aim: This study aims to examine the socially constructed nature of co-teaching through the perceptions of a pair of teachers who worked together in an inclusive classroom. This study focuses on the elementary level of education in Greece. Theory: Social constructivism builds the theoretical framework for this research. LÄS MER

  2. 12. "Det är inte bara att säga att nu ska du gå till skolan" : Problematisk skolfrånvaro ur ett yrkesprofessionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Elin Andersen; Lovisa Berglind; Isabelle Wiback Semmelhack; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; neuropsychiatric disability NPD ; room of action; cooperation; ecological systems theory.; Problematisk skolfrånvaro; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; handlingsutrymme; samverkan; ekologisk systemteori.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett aktuellt socialt problem som ökar i omfattning. Detta examensarbete syftar därför till att undersöka skolans, socialtjänstens samt barn- och ungdomspsykiatrins arbete med att främja skolnärvaro samt återintegrera grundskoleelever i undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Policy for Integration - The contextual influence on the actors' role in integrating newly arrived children and youth into elementary school

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olivia Bygdemark; [2023]
    Nyckelord :integration; education; policy; sustainable development; policy enactment; newly arrived; migrants; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In 2016, a national policy package consisting of six support measures was legislated and clarified in the Swedish school law. The six support measures aim to create clarity and guidance for teachers, principals and other relevant actors to integrate newly arrived children and youth and ensure they achieve the national curriculum requirements. LÄS MER

  4. 14. Tid att delta, planera och reflektera kring värdegrundsfrågor. : Lärares erfarenheter från värdegrundsarbete i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Banjac Zeljka; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In a democratic society values education is important, but complex and sometimes complicated to work with. This study contributes with Primary school teacher’s views and experiences on value education. It highlights the importance of a functioning and ongoing work with value systems. Further that teachers need time and efforts to do so. LÄS MER

  5. 15. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER