Sökning: "elevens uppfattning och upplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden elevens uppfattning och upplevelse.

  1. 1. Att berätta eller inte berätta om mobbning i skolan : Hur kön, social självtillit och auktoritativt lärarledarskap sammanhänger med mellanstadieelevers intention att berätta om egen utsatthet av mobbning för vuxna i skolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Agnes Werner; Lina Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :psykologi; socialpsykologi; mobbning; mobbning i skolan; social självtillit; auktoritativt lärarledarskap; berätta; hinder;

    Sammanfattning : Syftet med det aktuella examensarbetet var att undersöka hur kön, social självtillit och elevens uppfattning av lärarens auktoritativa ledarskap sammanhängde med mellanstadieelevers intention att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal samt hur det sammanhängde med elevens upplevelse av hinder för att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal. I studien deltog 370 mellanstadieelever (62. LÄS MER

  2. 2. Studiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Engström; Mimmi Olinder; [2020-01-16]
    Nyckelord :Studiehandledning; nyanlända; samverkan; utformning; stödinsats; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna. Teori: studiehandledning på modersmålet är en viktig insats för nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, speciellt för högstadieelever. LÄS MER

  3. 3. Elevers uppfattning om relationer och tydlighet i klassrummet: matematik åk 7

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Lindström; [2020]
    Nyckelord :elevers uppfattningar; relationer; tydlighet; 7C; enkätstudie; elevtester;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur elevens upplevda relationer med lärare påverkar resultaten och om även upplevd tydlighet i undervisningen påverkar elevresultat. Enkätdata samlades in för att mäta elevernas upplevelse och elevtester genomfördes för att få syn på elevernas kunskapsutveckling över tid. LÄS MER

  4. 4. Genrebredd i flöjtundervisning – en kvalitativ intervjustudie kring flöjtpedagogers undervisning på musik- och kulturskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hila Lideberg; [2019]
    Nyckelord :Genrebredd; Flöjt; Musik- och kulturskola; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Diverse genres; Flute; The community school of music and art; Music education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : När jag hade flöjtlektioner på kulturskola värderades inte musiken efter genrer. Min upplevelse var att flera olika genrer förekom lika ofta på lektionerna. När jag senare sökte in till musikhögskolan och var tvungen att välja genre rubbades denna bild och jag frågade mig vad min roll som flöjtpedagog kommer vara. LÄS MER

  5. 5. Den stora utmaningen : Gymnasielärares uppfattning och upplevelse av arbetet med extra anpassning och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Louise Öberg; [2018]
    Nyckelord :Extra anpassning; särskilt stöd; gymnasieskolan; lärares upplevelser; hinder och förutsättningar;

    Sammanfattning : Trots de goda intentioner som finns i skolans styrdokument dras gymnasieskolan med en rad problemsom berör elever i behov av stöd. Problem som till exempel att eleven själv förväntas ta ansvar för sina studier, otydligheter i regelverket kring extra anpassningar och särskilt stöd samt lärarens inställning till elever i behov av stöd, gör att skolan har svårt att vara en skola för alla. LÄS MER