Sökning: "estetiskt program"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden estetiskt program.

  1. 16. ”Att man förstår varför vi håller påsom vi gör nu” : - en kvalitativ studie om undervisning i danshistoriai kursen Dansteori

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Saga Samuelson; [2020]
    Nyckelord :dance history; dance studies; upper secondary school; historical thinking; norm critical pedagogy; danshistoria; Dansteori; gymnasieskolan; estetiskt program; historiskt tänkande; normkritisk pedagogik; kritisk danspedagogik;

    Sammanfattning : “To understand why we are doing what we do now” – a qualitative study of dance historyteaching within the course Dansteori. This essay illustrates how teachers at upper secondary schools relate to teaching dance history within the course“Dansteori”, focusing on the aim that students should critically review different dance history writings. LÄS MER

  2. 17. ”Att man förstår varför vi håller påsom vi gör nu” : - en kvalitativ studie om undervisning i danshistoria i kursen Dansteori

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Saga Samuleson; [2020]
    Nyckelord :dance history; dance studies; upper secondary school; historical thinking; norm critical pedagogy; danshistoria; Dansteori; gymnasieskolan; estetiskt program; historiskt tänkande; normkritisk pedagogik; kritisk danspedagogik;

    Sammanfattning : This essay illustrates how teachers at upper secondary schools relate to teaching dance history within the course “Dansteori”, focusing on the aim that students should critically review different dance history writings. The study uses interviews and open-ended questionnaires, and the material have been analyzed qualitatively and discussed in relation to historical thinking and norm-critical pedagogy. LÄS MER

  3. 18. Musiklärares motivation. Om musiklärares drivkrafter och attityder till det egna yrket, didaktisk verksamhet och alternativa karriärmål som musiker.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Fredrik Lidin; [2019-08-26]
    Nyckelord :self-determination theory; motivation; musiklärare; gymnasiet; estetiskt program; undervisning; musiker;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks vilka egenskaper som kännetecknar musiklärares motivation till det egna yrket. Hur påverkas motivationen till musikläraryrket av alternativa karriärmål som musiker, och hur påverkar motivationen till det egna yrket inställningen till undervisning? De 91 deltagarna är musiklärare på svenska gymnasium med estetiskt program. LÄS MER

  4. 19. Trädgårdsmästarbostaden : gestaltning av en visningsträdgård med växter från Nationella genbankens samlingar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Claesson; [2019]
    Nyckelord :biologisk mångfald; nationella genbanken; programmet för odlad mångfald; Pom; grönt kulturarv; kulturväxter; Rio-konventionen; gestaltning; visningsträdgård;

    Sammanfattning : Older cultural plants that has been gathered within the framework of the Program for cultivated diversity (Pom), are preserved in the Swedish National genebank for vegetatively propagated horticultural crops. Pom is a result of the Rio-convention that in 1992 lead to the Swedish Riksdag taking a strategic decision. LÄS MER

  5. 20. Programmering som verktyg i matematik och dess påverkan på elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mostafa Hassan; [2019]
    Nyckelord :vektorer; matematik; programmering; algoritmer; digitalisering; undervisningsexperiment;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera elevers lärande av matematiska vektorer under 2 undervisningsformer genom ett undervisningsexperiment. De undervisningsformer som behandlats är den traditionella undervisningsformen i matematik samt en ämnesintegrerad undervisning där deltagarna tillämpar programmering som ett verktyg i matematiken. LÄS MER