Sökning: "etnicitet identitet skola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden etnicitet identitet skola.

  1. 1. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  2. 2. Hur representeras etnisk mångfald och kultur i läroböcker? : En kritisk diskursanalys av fem läroböcker i ämnet svenska och svenska som andraspråk med fokus på representation och etnisk mångfald

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; [2023]
    Nyckelord :läroböcker; diskursanalys; representation; identitet; etnicitet; etnisk mångfald;

    Sammanfattning : Föreliggande masteruppsats i didaktik är en studie av representation i fem läroböcker i ämnet svenska och svenska som andraspråk för lågstadieelever. Syftet är att undersöka representation och framställning av etnisk mångfald och kultur i läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Identitet, sexualitet och skönlitteratur : En studie av svenskämnets litteraturundervisning som didaktisk potential för gymnasieelevers identitetsskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Moa Öberg; [2021]
    Nyckelord :sexualitet; litteraturundervisning; didaktisk potential; critical literacy;

    Sammanfattning : Det framgår i Svenskämnets syfte för gymnasieskolan att svenskämnet kärna ska vara språk och litteratur. Vidare framskrivs det Svenskämnets centrala innehåll för gymnasieskolan att elever ska utveckla förmågan att använda skönlitteratur som en källa till självinsikt och förståelse för andra människor. LÄS MER

  4. 4. Min historia är också din historia : Interkulturella perspektiv i den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jona Karam; [2021]
    Nyckelord :Interkulturell; interkulturell kompetens; mångkulturell; identitet; historieundervisning; historiedidaktik; historiemedvetande; historiebruk; historiekultur; etnicitet;

    Sammanfattning : Skolverksamheterna i Sverige är en spegling av samhället där sociala och kulturella möten frodas och ska hjälpa elever att utveckla förståelsen för en kulturell mångfald i en globaliserad värld. Historieundervisningen ska bidra till att elever får förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadsätt. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare konstruerar sexualitet i likabehandlingsdiskursen och dess konsekvenser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Lindh; [2015]
    Nyckelord :diskurs; heteronorm; likabehandling; normkritisk pedagogik; sexualitet; socialkonstruktionism; queer;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt demokratiuppdrag i fråga om att arbeta med värderingar och motverka diskriminering i samhället. Skolan arbetar med likabehandlingsplaner som syftar till att skapa en skola där alla behandlas med respekt och på lika villkor. LÄS MER