”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. Men forskning och myndighetsrapporter visar att det finns stora brister i skolors arbete med dessa frågor.Syfte: Studiens syfte är att utifrån en queerfenomenologiskt teoretisk ansats undersöka trans-och ickebinära personers upplevelser av sin skolgång, med fokus på upplevelser av bemötande, inkludering och miljö.Metod: Studien har en fenomenologisk ansats och baseras på kvalitativa intervjuer med 7 unga vuxna i åldrarna 18-30 som identifierar sig som trans- eller ickebinära, med varierade begreppsdefinitioner. Empirin analyserade med hjälp av en reflexiv tematisk analys.Resultat: Resultatet presenteras i fyra huvudteman som är genomgående för mina intervjuer och resulterade i följande teman är: Att navigera i tvåkönsnormen, trygghet, otrygghet och andrafiering, det queera estetiska rummet och avslutningsvis den queera queerheten.Diskussion: Mitt resultat överensstämde till stor del med tidigare forskning sett till informanternas upplevelse av skolan som en normativ arena att befinna sig på samt den samstämmiga slutsatsen att det finns ett kunskapsglapp mellan vad personal bör ha kunskap kring och vad de faktiskt förmedlar. Vidare framkom hur olika former av identiteter också interagerade med varandra i form av exempelvis funktionsvariation, etnicitet, sexualitet och könsidentitet. Denna intersektionella interaktion kunde vara en betydelsefull del i den egna processen i att hitta sin identitet och att detta perspektiv var viktigt att lyfta i skolan. Kopplingen mellan estetiska uttrycksformer och queera identiteter på andra arenor var också ett gemensamt tema som framkom från mina informanter som jag inte funnit i den forskning jag läst. Detta fynd skulle kunna vara en implikation på ett nytt sätt för skolor att arbeta på, utifrån att främja psykisk hälsa och välmående på ett inkluderande sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)