Sökning: "explainer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet explainer.

  1. 1. Unsupervised Online Anomaly Detection in Multivariate Time-Series

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Datorteknik

    Författare :Ludvig Segerholm; [2023]
    Nyckelord :unsupervised; online; anomaly detection; explainable ai; machine learning; mahalanobis distance;

    Sammanfattning : This research aims to identify a method for unsupervised online anomaly detection in multivariate time series in dynamic systems in general and on the case study of Devwards IoT-system in particular. A requirement of the solution is its explainability, online learning and low computational expense. LÄS MER

  2. 2. Towards gradient faithfulness and beyond

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Vincenzo Buono; Isak Åkesson; [2023]
    Nyckelord :XAI; Visual Explanations; CAM; Grad-CAM; Expected Grad-CAM; Hyper Expected Grad; Class Activation Maps; Explainable AI; Faithfulness; Neural Network interpretability; Hyper Resolution CAM; Super Resolution CAM; Natural Encoding;

    Sammanfattning : The riveting interplay of industrialization, informalization, and exponential technological growth of recent years has shifted the attention from classical machine learning techniques to more sophisticated deep learning approaches; yet its intrinsic black-box nature has been impeding its widespread adoption in transparency-critical operations. In this rapidly evolving landscape, where the symbiotic relationship between research and practical applications has never been more interwoven, the contribution of this paper is twofold: advancing gradient faithfulness of CAM methods and exploring new frontiers beyond it. LÄS MER

  3. 3. Hur skiljer sig populärvetenskapliga framställningari två olika medier, e-bok och video? : En jämförande analys av Introducing books och Explainer videos. Explained* och Introducing – Graphic guides.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Kindborg Elofsson; [2020]
    Nyckelord :E-book; Multimodality; Pedagogy; Popular science; Video; E-bok; Multimodalitet; Pedagogik; Populärvetenskap; Video;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur populärvetenskapliga framställningar gestaltas för e-bok och video. Resultatet visar de mediespecifika skillnader som medierna e-bok och video för med sig. LÄS MER

  4. 4. Informationsvideo om coronaviruset : Att visualisera textbaserad information så att den blir tillgänglig

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Oscar Zens; [2020]
    Nyckelord :Information design; informative illustration; moving image; explainer video; corona virus; cognition; rhetoric; behaviourism; semiotics; dyslexia; learning and qualitative; Informationsdesign; informativ illustration; rörlig bild; animation; informationsvideo; coronaviruset; kognition; retorik; behaviorism; semiotik; dyslexi; lärandet; kvalitativ studie; krisinformation;

    Sammanfattning : I takt med coronaviruspandemin arbetade myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) med att utveckla information om coronaviruset. En del av den nya informationen publicerades på krisinformation.se. Informationen som fanns på krisinformation. LÄS MER

  5. 5. Grafiska element i förklaringsvideor - En kommunikationsteoretisk analys av SVT Nyheter Förklarar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sissel Braekhus; [2018]
    Nyckelord :explainer; grafisk design; kognition; multimedia; nyheter; SVT; Sveriges Television;

    Sammanfattning : Genom en kommunikationsteoretisk analys diskuteras grafiska element i förklaringsvideor publicerade av Sveriges Television. Vi har i dagens samhälle ett allt kortare koncentrationsspann då information har blivit mer lättillgängligt genom teknisk utveckling. LÄS MER