Sökning: "företag kvinna"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden företag kvinna.
1. "Mamma när jag blir stor vill jag bli prinsessa... eller byggarbetare!" : Om HR personalens initiativ för att minska könssegreringen i byggbranschen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : The construction industry has long been and still is a male-dominated sector. Today, the construction industry faces challenges in meeting its recruitment needs, while female workers have been historically excluded from the industry. LÄS MER
2. Identifiering av målgrupper för kundanpassad fakturahantering : En fallstudie inom fakturaservice
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknikSammanfattning : Studien har genomförts på ett företag inom fakturaservice. För att arbeta proaktivt med förbättring av fakturaprocessen har syftet med studien varit att undersöka om det fanns något samband mellan olika målgrupper av slutkunder och utebliven betalning inom ett visst kundsegment. LÄS MER
3. Affärsänglars investeringsprocesser och målsättningar : En kvalitativ studie om distinktionen mellan kvinnors och mäns företagande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Titel: Affärsänglars investeringsprocesser och målsättningar - En kvalitativ studie om distinktionen mellan kvinnors och mäns företagande Författare: Hanna Nyman och Mimmi Johansson Handledare: Hans Landström Examinator: Per-Ola Ulvenblad Nyckelord: Affärsänglar, investeringsprocesser, målsättningar, drivkrafter, könsskillnader Problemformulering: Hur skiljer sig affärsänglars investeringsprocesser och målsättningar åt beroende på affärsängelns och entreprenörens kön? Om skillnader förekommer, vad är orsaken till dessa? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur investeringsprocesser och målsättningar ser ut beroende på om affärsängeln respektive entreprenören är kvinna eller man. Studien syftar också till att skapa förståelse för varför det förekommer skillnader mellan könen, förutsatt att skillnader föreligger. LÄS MER
4. Retuschering och dess effekt på köplust : En kvantitativ studie om retuschering kopplat till köplust och konsumentens gräns för vilken typ av retuschering som är accepterat i reklamsammanhang.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Att manipulera och retuschera bilder har gjorts länge och i samband med att digitaliseringen utvecklats och mediekonsumtionen ökat har ytterligare manipuleringsverktyg dykt upp. Problematiken med verktygen ligger i att de används i reklambilder vilket egentligen ska ge en äkta bild av sanningen. LÄS MER
5. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/GenusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER