Sökning: "förskollärarkompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet förskollärarkompetens.

  1. 1. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool teacher; Sociocultural theory; View; Förskollärare; Kemi; Sociokulturella teori; Syn;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer i förskolans lärmiljö : Förskollärares uppfattningar om estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elisabeth Persson; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic forms of expression; preschool learning environment; preschool teacher competence; preschool teachers perceptions; phenomenography; Estetiska uttrycksformer; förskolans lärmiljö; förskollärarkompetens; förskollärares uppfattningar; fenomenografi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to invetigate preschool teachers' perceptions of opportunities and difficulties in work with aesthetic forms of expression in the preschool's learning environment. According to the preschool curriculum (Skolverktet, 2018), preschool education must give children the opportunity to experience, shape and communicate through aestethic forms of expression such as image, form, drama, movement, song, music  and dance. LÄS MER

  3. 3. ”Lek för mig är inte bara lek, barnen lär sig jättemycket när de leker” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av sin delaktighet i barns lärande i utomhusleken utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Bjellqvist; Rebecca Johansson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; förskollärare; lärande; utomhuslek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med hjälp av förskollärares beskrivningar bidra med kunskap kring förskollärares delaktighet i barns lärande i utomhusleken. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärarna utomhuslek? Hur beskriver förskollärarna sin delaktighet i barns lärande i utomhusleken? En kvalitativ metod har använts där sex yrkesverksamma förskollärare från äldrebarnsavdelningar intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Stress hos förskollärare : En studie om faktorer som bidrar till stress hos förskollärare i det dagliga arbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Gia Carlee Ekemba; Vjollca Eklund; [2021]
    Nyckelord :Stress; förskollärare; stora barngrupper; kraven på förskollärarkompetens; resursbrist; höga ljudnivåer; enkät.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra till ökad kunskap om varför förskollärare upplever stress i sitt yrke samt hur situationer som skapar stress kan förstås. För att få in så många svar som möjligt samlade vi in data genom en enkät. Enkäten har besvarats av 43 förskollärare i 16 olika län i Sverige. LÄS MER

  5. 5. När situationerna med barn blir svåra att hantera. Förskollärares upplevelser av situationer i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Bergwall; Talita Tekin; [2019]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskollärares yrkesuppdrag; förskollärarkompetens; förskollärares komplexa yrkesuppdrag; förskollärares pedagogiska ansvar; inkluderande undervisning; vardagliga situationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring situationer i förskolans vardag då förskollärare upplever att deras pedagogiska kompetens inte räcker till i mötet med barnen. För att besvara våra forskningsfrågor och uppnå syftet har vi använt oss av elva ostrukturerade intervjuer. LÄS MER