Sökning: "fashion rental services"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden fashion rental services.

  1. 1. Kollaborativ modekonsumtion : Vilken inverkan har fast fashion på konsumentens inställning till kläduthyrning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Jernqvist; Linn Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Collaborative fashion consumption - What influence does fast fashion have on consumer attitudes towards fashion rental services? Keywords in English copy from the thesis *: Collaborative; Kollaborativ modekonsumtion; Fast fashion; Kläduthyrning; Modeuthyrning; Zillennials; Överkonsumtion; Konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : Idag konsumeras en betydligt större mängd kläder än för ett decennium sedan, samtidigt som de inte används i samma utsträckning. Detta beteendemönster i samband med fast fashion-industrins upptakt resulterar i överkonsumtion, vilket fått omfattande konsekvenser för miljön. LÄS MER

  2. 2. Att hyra lycka: En kulturanalytisk studie om konsumenters affektiva upplevelser vid konventionell klädkonsumtion och vid konsumtion av hyrkläder

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Klara Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :access-based consumption; collaborative consumption; sustainability; rental fashion; affect theory; affective mapping; happy objects; identity construction; non-ownership; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : To Rent Happiness: A cultural analytical study about consumers’ affective experiences of conventional clothing consumption and consumption of rented clothes, Klara Ekstrand The purpose of this study was to investigate consumers’ affective experiences of conventional clothing consumption and renting of clothes and how these experiences affected consumers’ willingness to engage in access-based fashion consumption. The research was mainly conducted by using digital observations and interviews with customers of two different subscription services for renting everyday clothes: It’s Re:Leased and Hack Your Closet. LÄS MER

  3. 3. En attitydundersökning : Konsumenters inställning till att hyra kläder och köpa second hand

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mathilda Ljungberg; Emma Åqvist Mårtensson; Fanny Paulsson; [2021]
    Nyckelord :Collaborative consumption; Second hand; Renting clothes; Sustainability; Attitudes; Fashion; Kollaborativ konsumtion; Second hand; Hyra kläder; Hållbarhet; Attityder; Mode;

    Sammanfattning : Dagens konsumenter blir allt mer uppmärksammade på modeindustrins konsekvenser för miljön. Samtidigt har intresset för kollaborativ konsumtion ökat under de senaste åren och kan ses som ett alternativt till en mer hållbar konsumtion. Att handla kläder second hand samt att hyra kläder ingår under kategorin kollaborativ klädkonsumtion. LÄS MER

  4. 4. Closing the Loop : Integrating Circularity within the Fashion Industry's Post-Retail Activities

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Amina Johansson; Rebecka Stubb; [2021]
    Nyckelord :Environmental sustainability; fashion industry; circularity; post-retail; H M; Lindex; Gina Tricot; Miljömässig hållbarhet; modeindustrin; cirkularitet; post-retail; H M; Lindex; Gina Tricot;

    Sammanfattning : The fashion industry has historically been seen as synonymous with many unsustainable practices, such as overproduction, pollution, and mass-consumption. Today, many fashion brands are putting more attention to sustainability and are engaging in activities aimed at making the industry more environmentally friendly. LÄS MER

  5. 5. Hyra kläder : utforskar den erfarna konsumentens upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kathrin Karlsson; Matilda Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Collaborative Consumption; Clothing Rentals; Consumer Experiences; Social Exchange Theory; Kollektiv Konsumtion; Kläduthyrning; Konsumentupplevelsen; Social Exchange Theory.;

    Sammanfattning : Att hyra kläder är ett fenomen som fått ökat intresse de senaste åren. Inte minst i forskningen där det visat sig komma med miljömässiga fördelar. Kläduthyrning är en form av cirkulär ekonomi och ett svar på textilindustrins negativa miljöpåverkan och dess linjära arbetssätt. LÄS MER