Sökning: "fenomenologisk hermeneutisk analys"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden fenomenologisk hermeneutisk analys.

  1. 16. "Att skakas om" : Erfarenheter och konsekvenser av traumatisk hjärnskada

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elisabeth Malm; [2008]
    Nyckelord :Traumatic Brain Injury - TBI; unique variations; existential perspective; phenomenological; hermeneutical; limitsituation; identity dislocation; relation; time; world-view; meaning; Traumatisk hjärnskada-TBI; existentiella frågor; gränssituation; identitetsförskjutning; relation; tid; fenomenologisk; hermeneutisk; subjektiv; tolkning; de fyra livsvärldarna; meningsperspektiv; innehållsperspektiv; stämningsperspektiv; noema och noesis.;

    Sammanfattning : Uppsatsen har en kvalitativ ansats och är beskrivande till sin form.Dess övergripande syfte var att öka förståelsen för traumatisk hjärnskada. Syftet var att förstå meningsaspekter av skadan och att ge ett bidrag till förståelsen av olika variationer av livsvärldsförändringen. LÄS MER

  2. 17. Lärande genom oförenligheter - fem livsberättelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Jonas Stjernqvist; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om fenomenet oförenligheter och dess möjliga betydelse i lärandesammanhang i skuggan av Bourdieus teori om sociala fält. Det övergripande syftet med denna uppsats var att söka bättre förståelse samt undersöka huruvida det fanns något signifikant mönster eller struktur kring det lärande som uppkommer ur situationer som särpräglats av oförenligheter. LÄS MER

  3. 18. Progressiva ideal och essentiell praktik : Vuxenstuderandes upplevelser av kommunal gymnasial utbildning ur ett utbildningsfilosofiskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrik Hegender; [2003]
    Nyckelord :Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vuxenstuderandes beskrivningar av lärmiljön avseende pedagogiska arbetssätt, examinationsformer och lärare-deltagare-relationen samt att tolka och analysera den beskrivna lärmiljön med hjälp av utbildningsfilosofi och kunskapstaxonomi. Studien gjordes inom ett utbildningsprojekt inom kommunal gymnasial vuxenutbildning. LÄS MER