Sökning: "fjärde väggen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fjärde väggen.

  1. 1. Krav och metoder för insamling av data för maskinlärning inom svensk byggindustri : En utforskning av behov och anpassning av dataset

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Isabell Larsson; [2023]
    Nyckelord :Maskinlärning; Datorseende; AI; dataset; datainsamling; AI inom svensk byggindustri; Svensk byggindustri;

    Sammanfattning : Ur ett pågående forskningsprojekt om artificiell intelligens (AI) har ett behov vuxit fram att hitta en metod för datainsamling inom svensk byggkontext, detta examensarbete hade som syfte är att uppfylla det behovet. Forskningen är inom området maskinlärning (ML) och dataseende (CV) i bygg och anläggningsbranschen. LÄS MER

  2. 2. Att bryta den Fjärde Väggen : Metalepsis i spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Elin Carlström; Sofie Danbrant; [2019]
    Nyckelord :metalepsis; fourth wall; narrative; video game; metalepsis; fjärde väggen; narrativ; spel;

    Sammanfattning : Att göra något som kallas för att “bryta den fjärde väggen” i spel, att adressera spelaren utöver spelmediets ramar, är något som har intresserat oss sedan länge. Att söka om den fjärde väggen och spel på internet har visat sig varit fruktlöst, tills vi upptäckte termen metalepsis. LÄS MER

  3. 3. Den fjärde väggen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Amanda Romedahl Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Historieberättande; Narrativ; Artificiella världar; Teater; Kallocain; Karin Boye; Fiktion;

    Sammanfattning : Ett försök att berätta en historia med hjälp av arkitektens verktyg. Projektet är en undersökning av vilken roll historieberättande kan ha inom arkitektur. Arbetet kan ses som en övning i att arbeta med arkitektur utifrån en historia. LÄS MER

  4. 4. Fourth Wall Manipulation in Digital Games and its Impact on the Gameplay Experience

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Alex Bräysy; Axel Arkö; [2017]
    Nyckelord :Fourth Wall; Gameplay Experience; Immersion; Engagement; Digital Games; Development-led Research; Qualitative Study; Fjärde Väggen; Spelupplevelse; Immersion; Engagemang; Digitala Spel; Utvecklingsled Forskning; Kvalitativ Studie;

    Sammanfattning : This thesis explores how manipulation of the fourth wall can affect players’ Gameplay Experience in digital games, due to the lack of any significant research regarding the matter. In preparation of the study, multiple commercially released digital games with instances of fourth wall manipulation were analysed. LÄS MER

  5. 5. Breaking the fourth wall

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Märta Kalmaru; [2016]
    Nyckelord :Democracy; city planning; citizens;

    Sammanfattning : Stockholm is facing a great expansion. The city is among the fastest growing population centers in the world. But where are the citizens seen in this development? How can we make this expansion process more democratic?   This thesis is an investigation in new ways to involve the citizens in the building process. LÄS MER