Sökning: "forskning genus idag"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden forskning genus idag.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. Vägen till toppen är lång och svår - framförallt för kvinnor : En kvalitativ studie om faktorer som bidragit till kvinnliga VDars karriärer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Saga Kronborg; Annie Unghanse; [2024]
    Nyckelord :Kvinnliga VDar; genus; bidragande faktorer; karriär;

    Sammanfattning : Att kvinnor idag är underrepresenterade i ledande befattningar, i synnerhet VD-positioner, är ett ständigt omdiskuterat ämne och tidigare forskning presenterar många olika faktorer gällande varför. Syftet med studien är att undersöka vilka individ-, situation- och samhällsrelaterade faktorer som kan ha bidragit till kvinnliga VDars karriärer i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :elevers könsmönster; fritidshem; göra genus; jämställdhet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER

  4. 4. To Gender or Not to Gender : A critical reassessment of how gender is – and can be – approached in archaeology, exemplified in two Scandinavian burial assemblages dating to the early Medieval period

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Jessica Sander; [2023]
    Nyckelord :Gender; theory; Queer Archaeology; burial assemblage; Vivallen; Klinta; Genus; teori; Queer Arkeologi; gravkontext; Vivallen; Klinta;

    Sammanfattning : Gender research in archaeology is a complex topic that puzzled scholars for decades. The past 50 years of it has seen a lot of theorizing, heated discussions, and requests for new additions to the archaeological toolkit so that this type of research can get a proper launch. LÄS MER

  5. 5. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER