Sökning: "forskningsfrågor bedömning"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden forskningsfrågor bedömning.

  1. 21. Resultatmanipuleringens befintlighet vid värdering till verkligt värde : En studie om tillämpning av IAS 41 hos svenska och kanadensiska skogsbolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elinor Helgeson Schrijvers; Jessica Karlsson; [2021]
    Nyckelord :IAS 41; Earnings Management; Biological assets; Discretionary accruals; IFRS; The Modified Jones Model; IAS 41; Resultatmanipulering; Biologiska tillgångar; Godtyckliga periodiseringar; IFRS; The Modified Jones Model;

    Sammanfattning : En redovisning enligt IFRS ska ge en rättvisande bild för de finansiella rapporternas användare. För att uppnå den rättvisande bilden har IFRS olika värderingsmetoder, en av dessa är värdering till verkligt värde. Den standarden som hanterar verkligt värde är IFRS 13. LÄS MER

  2. 22. Speciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrica Carlén; Birgitta Westin Kornblad; [2020-01-16]
    Nyckelord :Speciallärares yrkesroll; samundervisning; coteaching; samplanering; co-planning; det professionella lärandet;

    Sammanfattning : Syfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och det förebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är att undersöka hur speciallärare genom samundervisning och samplanering kan bidra med sin kompetens och vara med och utveckla undervisning som främjar lärandet hos eleverna samt hur speciallärare kan stödja det professionella lärandet. LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ studie om ämnesundervisningen av nyanlända elever på språkintroduktionsprogram på gymnasieskolan Hur uttrycker sig lärare om undervisning av nyanlända elever?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marion Loippo; Nada Alnedawy; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; språkintroduktion på gymnasieskolan och studiehandledning på modersmålet; undervisning; svenska språket och planering;

    Sammanfattning : Syfte: Den övergripande frågeställningen för denna studie handlade om lärares egna beskrivningar av sin undervisning av nyanlända. Mer specifikt undersökte vi hur lärarna uttrycker att de arbetar för att få de nyanlända eleverna behöriga till nationella program och yrkesutbildning. LÄS MER

  4. 24. Formativ bedömning : Ett verktyg för lärande i matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Augustsson; Matilda Krüger; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt kartläggs sex internationella forskningsstudier som handlar om formativ bedömning i matematikundervisningen. I vår litteratursökning har vi använt databasen Teacher reference center och vi har använt oss av olika inkluderingskriterier och sökstrategier. LÄS MER

  5. 25. Bedömning i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om formativ och summativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Rodjin Elou; Louicé Abazi; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; summativ bedömning; feedback; kamratrespons; självbedömning; matriser; sociokulturellt perspektiv; skrivprocess; svenskämnet.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa hur lärare beskriver att de använder sig av olika bedömningsformer och feedback gällande skrivandet i svenskämnet. Men också hur lärarna beskriver att de tydliggör bedömningen för eleverna. LÄS MER