Sökning: "forskningsfrågor bedömning"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden forskningsfrågor bedömning.

  1. 11. Screening av läsförmåga i årskurs 1: Nationellt bedömningsstöd + kompletterande tester = sant?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Westin; Malin Wilson; [2022]
    Nyckelord :avkodning; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; identifiering av lässvårigheter; simple view of reading;

    Sammanfattning : Sedan 2016 utförs ett nationellt bedömningsstöd i svenska grundskola årskurs 1-3. Bedömningsstödet är utformat för att ge en samlad bild över elevernas kunskapsutveckling i de tidiga skolåren och genomförs i början och slutet av årskurs 1. LÄS MER

  2. 12. "Känslan kan bli ... ska jag göra det här själv nu?" : En jämförande studie mellan rektorers och elevassistenters syn på hur elevassistentens roll i skolan organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Susanne Karlsson; Máriel Palo; [2022]
    Nyckelord :elevassistent; främjande och förebyggande arbete; inkluderingspolitik; kompensatoriskt uppdrag; organisation; rektor;

    Sammanfattning : Elevassistentens roll i skolan är omdiskuterad samtidigt som den är en viktig och växandeyrkeskategori. Att de elever som är i störst behov av stöd ska få stöttning av elevassistentersom ofta saknar relevant utbildning ses som ett problem bland annat när det gäller elevenskunskapsutveckling och sociala delaktighet. LÄS MER

  3. 13. Mellanstadieelevers uppfattningar om bedömning av skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Julia Elebrandt; Melina Sagulin; [2022]
    Nyckelord :elevuppfattningar; elevtexter; formativ bedömning; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa mellanstadieelevers uppfattningar om bedömning i svenska, med fokus på skrivande. Studien utgår från tre forskningsfrågor där den första frågan syftar till att besvara i vilka situationer i undervisningen eleverna upplever att de blir bedömda på sina texter. LÄS MER

  4. 14. Att bedöma tyst kunskap : En intervjustudie om utmaningar i rekryteringsprocesser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sally Bohlström; Ebba Vallin Bremberg; [2022]
    Nyckelord :Tyst kunskap; rekryteringsprocess; rekryterare; bedömning; kompetensbaserad rekrytering;

    Sammanfattning : I en rekryteringsprocess behöver rekryteraren bedöma kandidater och deras kunskaper. Att göra en rättvis och sanningsenlig bedömning kan dock vara problematiskt. LÄS MER

  5. 15. Att bedöma tyst kunskap : En intervjustudie om utmaningar i rekryteringsprocesser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sally Bohlström; Ebba Vallin Bremberg; [2022]
    Nyckelord :Tyst kunskap; rekryteringsprocess; rekryterare; bedömning; kompetensbaserad rekrytering;

    Sammanfattning : I en rekryteringsprocess behöver rekryteraren bedöma kandidater och deras kunskaper. Att göra en rättvis och sanningsenlig bedömning kan dock vara problematiskt. LÄS MER