Sökning: "frågor litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 1084 uppsatser innehållade orden frågor litteratur.

  1. 1. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Hur samtalar du? : En litteraturstudie om lärares undervisningsstrategier i arbetet med litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Jonsson; Josefine Kalén; [2024]
    Nyckelord :Literature; literature conversations; teaching strategies; literature circle; reading aloud; Litteratur; litteratursamtal; undervisningsstrategier; litteraturcirkel; högläsning;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att undersöka lärares undervisningsstrategier och förhållningssätt samt hur det påverkar elevers lärande i arbetet med litteratursamtal. Frågeställningarna som studien har avser att undersöka tidigare forskning, dess resultat samt hur det påverkar lärandet hos elever i åldrarna tre till elva år. LÄS MER

  3. 3. Triaxialförsök och utvärdering av parametrar för modellering : Anrikningssand med sprött beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Geoteknologi

    Författare :Lukas Haga; [2024]
    Nyckelord :Geoteknik; Triaxialförsök; Anrikningssand; Gruvdamm; Statisk liquefaction; NorSand; Utvärdering; Parametrar;

    Sammanfattning : Efter det dammbrott som skedde vid Brumadinho i Brasilien under januari 2019, där hundratals människor miste sina liv, har frågor kring statisk liquefaction hos anrikningssand fått stort fokus inom gruvdammsindustrin.  Statisk liquefaction kan modelleras med den konstitutiva modellen NorSand, där NorSand-parametrarna kan utvärderas från triaxialförsök. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelse av inkludering i läsning av skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cim Rosvall; [2024]
    Nyckelord :Bokval; Elevinflytande; Elevers perspektiv; Litteracitet; Litteraturundervisning; Läsning; Perceptionsteori; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie använder en kvantitativ forskningsmetod i mindre skala för att undersöka frågeställningen: "Upplever deltagarna på kollektiv nivå att de är inkluderade i svenskundervisningen när det gäller läsning av skönlitteratur; med fokus på deras intresse, individualitet och motivation?".   Studien syftar inte till att undersöka till vilken grad eleverna har denna upplevelse utan fokuserar på om och vad de deltagande eleverna upplever. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar med religionskunskapsundervisning på en mångkulturell skola i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Avi Naser; Frida Willingfors Rangfors; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; klassrumsmiljö; kontroversiella frågor; kulturell mångfald; religionskunskaps undervisning; religiös mångfald; safe space; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras de utmaningar som religionskunskapslärare möter i dagens mångkulturella skola i Sverige, specifikt inom högstadiet och gymnasiet. Denna analys tar sitt avstamp i religionskunskapslärarens uppdrag att undervisa om religionskunskap i en sekulariserad heterogen skolmiljö, där majoriteten av elever har olika bakgrunder, religioner och kulturer. LÄS MER