Sökning: "fundamentalism - islam"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fundamentalism - islam.

  1. 1. Can secular practice and education revive interest in religion in secular Sweden? : A study on the impact of secularism on religious education in Sweden

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :MOHD NURUL MOMEN; [2023]
    Nyckelord :Islam: A monotheistic religion characterized by the doctrine of absolute submission to God and reverence for Muhammad as God s chief and last prophet. Islamism: A movement advocating the social and political establishment of Islamic fundamentalism. Quran: The sacred text of Islam; divided into 114 chapters; or suras: revered as the word of God; dictated to Muhammad by the archangel Gabriel and accepted as the foundation of Islamic law; religion; culture; and politics. Secularism: Free from preconceived notions and critical influences and allows one to see oneself as equal to another. It is in this context as indifference to or rejection or exclusion of religion and religious considerations. Religion: A unified system of beliefs and practices relative to sacred things. Or a set of beliefs concerning the cause; nature; and purpose of the universe; especially when considered as the creation of a superhuman agency or agencies; usually involving devotional and ritual observances; and often containing a moral code governing the conduct of human affairs.;

    Sammanfattning : Abstract: The thesis shows that there are no religious barriers in Sweden. It is entirely possible to teach religion in a secular way. LÄS MER

  2. 2. Den föraktade friheten : En idéhistorisk analys av några politiska värderingar i öst och väst

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Ingela Berger; [2022]
    Nyckelord :Bin Laden; Bin Ladin; Mawdudi; Maududi; George W. Bush; Tony Blair; öst; väst; ideologi; värderingar; politiska idéer; religion; politisk islam; islamism; terrorism; liberalism; frihet; lydnad; orientalism; occidentalism; fundamentalism; jihadism; salafi-jihadism;

    Sammanfattning : Tal och texter kan innehålla så mycket; både uppenbara budskap och det som finns mellan raderna. Jag tror att vi kan lära oss mycket genom att ta del av andra människors ord och begrepp. Genom de begrepp vi använder uttrycker vi våra värderingar – det vi ser som bra och dåligt, viktigt och oviktigt. LÄS MER

  3. 3. Islam, musik och svensk skola

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Hidmark; [2020]
    Nyckelord :islam; muslimer; musik; läroplan; haram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur musiklärare resonerar kring islam och musik i den svenska grundskolan. Forskningsfrågorna är kopplade till hur olika synsätt på musik inom islam visar sig för grundskolans musiklärare, vilka konsekvenser det kan få samt förhållande till läroplanen. LÄS MER

  4. 4. Is it Islamic ideology that leads to radicalism, or is radicalism motivated by Islam? : A qualitative analysis of Taimour Abdulwahab’s and Rakhmat Akilov’s radicalization

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Kajsa Tillman; [2020]
    Nyckelord :radicalism; fundamentalism; Islam; radikalism fundamentalism Islam;

    Sammanfattning : This study includes a comparative analysis of the two jihadists, Taimour Abdulwahab's and Rakhmat Akilov's radical uprising. The objective is to analyze their radicalization process based on two different theoretical approaches. LÄS MER

  5. 5. Fundamentalism eller terrorism? : En diskursanalys av elevers uppfattningar om begreppen religiös fundamentalism och religiöst motiverad terrorism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Johansson; Ida Nilsson; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; orientalism; islamofobi; religiös fundamentalism; religiöst motiverad terrorism; högstadieelever; gymnasium; skola; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar elevers diskurser kring begreppen religiös fundamentalism och religiöst motiverad terror. Mer specifikt undersökt elevers diskurs utifrån frågeställningarna: (1.) Vilken diskurs har eleverna kring begreppen fundamentalism och terrorism? (2. LÄS MER