Sökning: "funktionsnedsättning institutionen för socialt arbete"
Visar resultat 1 - 5 av 182 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning institutionen för socialt arbete.
1. "Jag är ändå en myndighetsperson" : Om LSS-handläggares upplevelser om vilka faktorer som påverkar vid bedömning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Professional judgement in social work is an important part to help people that have a disability. Individuals with a disability is an exposed group in the Swedish society which makes them a relevant group in social work. To examine how persons with disability get help from social services in Sweden we have used a qualitative study with interviews. LÄS MER
2. Vad gör jag sen? : En litteraturstudie om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras relation till sysselsättning och arbete
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Studies and reports have shown that a significant portion of young individuals with intellectual disabilities who complete their studies at special needs upper-secondary school find themselves outside the labor market. Among these, a considerable number are described as being somewhere else, i.e., not in employment, education, or daily activities. LÄS MER
3. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
4. Övergången mellan skola och sysselsättning : En kvalitativ studie om myndigheters arbete för att säkerställa att unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning inte ska falla mellan stolarna i övergången mellan skola och sysselsättning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Previous studies show that different groups of people fall between the cracks and that is a problem in society. One of these groups that tend to fall between the cracks are people with intellectual disabilities, since the transition between school and occupation is especially hard for the targeted group. LÄS MER
5. Gränslandet mellan sex, relationer och samtycke För personer med intellektuella funktionsnedsättningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : This study aims to provide an examination of the material available to and produced for people with intellectual disabilities, within the context of how they inform upon and describe sexuality. To achieve this aim, three questions were used to examine the material: In which ways do the materials gathered describe relationships to those with intellectual disabilities? How is sex described within said material? How is information about consent gained from the material? A qualitative content analysis method was used to answer the questions and to analyse the material. LÄS MER