Sökning: "genus och inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden genus och inlärning.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. Existerar könsskillnader i hur barn påverkas av att uppleva våld i hemmet? : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Fanny Johans; Mona Jalal; [2022]
    Nyckelord :Children; gender differences; domestic violence; experience violence; Barn; könsskillnader; våld i hemmet; uppleva våld;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine if gender differences regarding the effect of experiencing domestic violence among children exists and how this field can be comprehended in the light of different perspectives on gender and with social learning theory. A literature review was chosen as the mean for achieving this. LÄS MER

  3. 3. "Mycket mer än en sport" : En antropologisk studie av kvinnors upplevelser av boxning, en mansdominerad idrott.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Socialantropologiska institutionen

    Författare :Stina Egerö; [2020]
    Nyckelord :Boxning; kvinnor; idrott; genus; lärande; disciplin; inlärning; kunskap; sammanhang;

    Sammanfattning : Utifrån att boxning är en mansdominerad sport syftar denna studie till att utforska och undersöka kvinnors erfarenheter av att ta plats och hitta en gemenskap inom boxningen. Vilka faktorer som är bidragande till kvinnors val att fortsätta boxas och hur kvinnor anpassar sig till och påverkas av boxningen diskuteras med hjälp av uppsatsens insamlade empiri och antropologiska teorier. LÄS MER

  4. 4. Valfritt eller begränsande? : Ett antal unga mäns upplevelser om hur manlighetsnormer påverkar deras lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Ahlin; [2020]
    Nyckelord :hegemonisk; maskulinitet; genus; skola; pojkar; ;

    Sammanfattning : I diskussioner som förekommer om den svenska skolan i media och på flera institutionella nivåer inom politiken talas det ofta om pojkars allt sämre resultat i skolan och att vi måste göra ”något” för att de ska komma ifatt flickorna. Frågan är vad det är som behöver förändras i skolan?  Vissa hävdar att skolan skall anpassas efter pojkars behov, fråga blir då vilka dessa behov är och om de ser de lika ut för alla pojkar? Är behoven som pojkar har kopplat till att de är just pojkar ur biologisk synpunkt eller finns svaret i vad som behöver förändras i våra föreställningar om hur en pojke/man skall vara? I tidigare forskning om ämnet pojkars prestationer i skolan, framkommer ofta att de dominerande maskulinitetsnormer som går att identifiera i samhället i stort också går att identifiera i skolans värld. LÄS MER

  5. 5. "Tyst nu boys det osar så jävla mycket testo här inne" : En sociologisk studie om traditionella genusmönsters påverkan på flickors och pojkars utbildning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Gabriella Bagiaras; [2019]
    Nyckelord :könsidentitet; genus; genusarrangemang; genuskompetens; genusregimer; performativitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker traditionella genusmönsters påverkan på flickors och pojkars utbildning. Studien har utförts genom observationer och intervjuer på en gymnasieskola i Luleå i syfte att undersöka om traditionella genusmönster påverkar flickors och pojkars utbildning, om förekomst av traditionella genusmönster kan begränsa flickor och pojkar från att tillgodogöra sig undervisning samt hur lärarens agerande kan påverka beteenden i klassrumssituationen som baseras på traditionella genusmönster. LÄS MER