Sökning: "glasspinnar"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet glasspinnar.

  1. 1. Kan glasspinnar skapa ett dialogiskt klassrum? : En kvalitativ undersökning om det slumpmässiga urvalet kan skapa dialog i de samhällsorienterade ämnenas klassrum i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therese Nylin; Maria Sjödin; [2020]
    Nyckelord :Dialogue; dialogic classroom; random selection; ice cream sticks; student participation; Dialog; dialogiskt klassrum; slumpmässigt urval; glasspinnar; elevdeltagande;

    Sammanfattning : The Swedish school has the task of allowing all pupils to develop their ability to verbally communicate in the classroom. Through communicating verbally, the pupils will gain confidence in their linguistic ability in the social-science subjects. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare ser på demokrati i undervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Blom; Amanda Järleskog; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; samhälle; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i årskurs 1-3 ser på demokratisk undervisning. Metoden som användes för att samla in data var intervjuer som transkriberades och sedan sorterades enligt innehållsanalysens olika steg. LÄS MER

  3. 3. Fördelning av ordet i klassrummen : En studie av hur fyra lärare fördelar ut ordet i klassrummet och om det kan vara ett verktyg för demokratiska arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sonja Palm; Jenna Matalamaa; [2019]
    Nyckelord :Talutrymme; glasspinnar; demokratiska arbetssätt; talutrymmet i klassrummet; fördela ordet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verktyg som glasspinnar/lappar användes för att fördela ordet i fyra besökta klassrum på ett sätt som hade förutsättningar att vara ett verktyg för demokratiska arbetssätt. Med glasspinnar/lappar menas att alla elevers namn stod på varsin glasspine/lapp och läraren drog en för att fördela ordet till eleverna. LÄS MER

  4. 4. Spelfördelaren på mittfältet : Om lärares strategier för att skapa dialog och fördela ordet  i klassrummet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marcus Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Interaktion; praktikgemenskap; deltagande; identitet; situerat lärande; hjälpmedel; lärande;

    Sammanfattning : Studien är utförd på en stor mellanstadieskola i mellersta delarna av Sverige. Skolan arbetar med ett projekt där handuppräckningen tagits bort från undervisningen och ersatts med andra metoder/strategier och jag har valt att designa studien utifrån det projektet. LÄS MER

  5. 5. "Vår saga ska vara en bro av glasspinnar"-En studie om dialogen mellan barnet och pedagogen i ett utforskande av naturvetenskap och teknisk perpsektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Weman; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; dialog; naturvetenskap och teknik; konstruktion; utforskande; frågor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger kommunicerar med barn och är medforskare när barn undersöker olika fenomen och vill få svar på frågor om naturvetenskap och teknik. Vilka frågor ställer barnen i ett utforskande samt på vilket sätt bemöter pedagogen frågorna så att det sker ett lärande? Det som framkom i min studie är att barn är intresserad av naturvetenskap och teknik samt att nyfikenhetsfrågorna finns där när pedagogen är med som en medforskare kring objektet. LÄS MER