Sökning: "elevdeltagande"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet elevdeltagande.

  1. 1. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER

  2. 2. Bildämnet på Åland och i Sverige : en komparativ studie av elevdeltagande från läroplan och styrdokument i bild till praktisk verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lisa Wilén; [2023]
    Nyckelord :Elevdeltagande; erfarenhetsdimensionen; läroplansteori; kontextualisering;

    Sammanfattning : “Bildämnet på Åland och i Sverige - en komparativ studie av elevdeltagande från läroplan och styrdokument i bild till praktisk verklighet” är en studie jag genomfört för att undersöka hur och vilka faktorer som påverkar elevdeltagande och inflytande i bildundervisningen, samt hur detta skiljer sig åt mellan den svenska och den åländska gymnasieskolan. Studien är genomgående av komparativ karaktär, och genom tre olika analysmetoder av intervjumaterial, läroplan och styrdokument från båda regioner har jag presenterat förslag på utvecklingsområden för bildundervisningen. LÄS MER

  3. 3. ”det är som att liksom hoppa ner i en vattentunna” : - en studie om danspedagogers arbete med koreografi i dansundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lovisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :choreography; expanded choreography; dance education; dance pedagogy; student participation; koreografi; expanderande koreografi; dansundervisning; danspedagogik; elevdeltagande;

    Sammanfattning : “it is like jumping down into a water-barrel”  – a study about dance pedagogues work with choreography in dance education This study examines how modern- and contemporary-dance pedagogues, in Sweden, work with choreography in their teaching. The purpose of this study is to through a phenomenographical perspective examine a selection of dance pedagogues perceptions of what the meaning of the phenomenon choreography has in their teaching. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar om estetiska lärprocesser i den tidiga läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ studie om användningen och de estetiska lärprocessernas bidrag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Theres Eriksson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; delaktighet; meningsskapande; literacy; förutsättningar; läs- och skrivundervisning; årskurs F–3;

    Sammanfattning : Det pågår diskussioner kring vilka metoder den tidiga läs- och skrivundervisningen lämpligen bör utgå från. Detta arbete ämnar ge ett bidrag till diskussionen genom att analysera sju pedagogers upplevelser av att använda estetiska lärprocesser i läs- och skrivundervisningen med utgångspunkt i sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. ”Men man måste ändå på något sätt kompromissa, det är lite det som är demokrati”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Erica Lindstedt; Benjamin Norburg; [2021]
    Nyckelord :Deliberativa samtal; Deliberativ undervisning; Demokratiuppdraget; Högstadiet; Klassrumsklimat; Kontroversiella ämnen; SAC; Samhällsfrågor; Samhällskunskap; Structured academic controversy;

    Sammanfattning : Structured Academic Controversy (SAC) är en internationellt beprövad metod för att bedriva deliberativa samtal om samhällsfrågor i skolan. SAC har dock inte beforskats i svensk kontext tidigare. Examensarbetet syftar till att få kunskap om högstadielärares erfarenheter av den deliberativa diskussionsmodellen SAC i ämnet samhällskunskap. LÄS MER