Sökning: "Bloom s taxonomy"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Bloom s taxonomy.

  1. 1. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  3. 3. TILL VILKEN GRAD TESTAR SVENSKA FYSIKLÄRAREKONCEPTUELL FÖRSTÅELSE INOM KLASSISK MEKANIK

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Ozolins Joel; Langueville Felix; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This project will examine and describe to what extent Swedish physics teachers in uppersecondary school test their students on conceptual understanding within the chapter ofmechanics. To achieve this, we compared The Force Concept Inventory, a test developed tomeasure students understanding of mechanics, and a well-established digital tool calledKunskapsmatrisen. LÄS MER

  4. 4. Lower-order or Higher-order? - A Study of Reading Comprehension Questions in Swedish Upper Secondary EFL Textbooks

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Caroline Tiihonen; [2022]
    Nyckelord :EFL Textbooks; Bloom s Taxonomy; Reading Comprehension; Reading Comprehension Questions; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study examines two Swedish EFL textbooks, Viewpoints 2 and Blueprint B, aimed at the English 6 course in Swedish upper secondary school. The aim of the study was to investigate the cognitive levels of reading comprehension questions accompanying literary excerpts in the two examined textbooks. LÄS MER

  5. 5. Teaching Interpretation Through the Epistolary Novel: Using Bram Stoker’s Dracula to Teach Literary Interpretation in the Swedish Upper Secondary EFL Classroom

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Erik Hed; [2022]
    Nyckelord :teaching interpretation; epistolary novel; Dracula; English as a foreign language; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This essay examines how Swedish English as foreign language (EFL) students in the English 7 course can be taught textual interpretation skills through working with fiction in the classroom, using Bram Stoker’s 1897 epistolary novel Dracula as an example novel. A qualitative text analysis of Stoker’s novel was conducted, using Grice’s maxims of conversation and the concept of focalization, to determine the extent to which Dracula is suitable teaching material for the development of students’ interpretation skills. LÄS MER