Sökning: "hemtex"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade ordet hemtex.
11. Hållbarhetsredovisning, en studie om vad företag inom den privata sektorn har för motiv till att hållbarhetsredovisa
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera vad företag inom den privata sektorn har för uttalade motiv till att hållbarhetsredovisa. Metod: I denna studie har den kvalitativa forskningsmetoden tillämpats. Vidare genomfördes semistrukturerade intervjuer med olika företag verkande inom olika branscher. LÄS MER
12. Uppfattat eller inte? : En studie om omprofileringsproblematik vid uppfattningsgap
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : På en marknad där fler och fler aktörer slåss om konsumenternas uppmärksamhet räcker det inte längre att konkurrera genom ett uppdaterat sortiment och aggressiv prissättning. Den ökade vikten av att förmedla mervärden till kunden har bidragit till att varumärkesbyggande fått ökad betydelse under de senaste åren. LÄS MER
13. Responsible sourcing and transparency in the home textile industry : the case of cotton
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : CSR, Corporate Social Responsibility, has become increasingly important in a globalised world where the responsibilities of companies and governments are somewhat blurry. The textile industry is an industry where long supply chains and raw material production in developing countries are factors adding to the complexity and difficulties of solving ethical issues. LÄS MER
14. Styrelsesammansättningar : En analys utifrån bolagskodens reglering
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Föreskriften den svenska koden för bolagsstyrning (Koden) började år 2005 gälla för svenska börsnoterade bolag med förutsättningen ”följ eller förklara”. Syftet med Koden är att se till att bolagen styrs på ett sådant sätt att de uppfyller ägarnas krav på avkastning på det investerade kapitalet, god bolagsstyrning. LÄS MER
15. Framgångsdrivet arv : En studie i hur ompositionering påverkar varumärkets identitet och image
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Ett varumärke är en stor del av företagsstrategin för ett framgångsrikt företag och det är viktigt att skydda och bevara sitt varumärke. För att skapa och utveckla ett varumärke krävs en tydlig varumärkesstrategi, där den viktigaste delen är varumärkesidentiteten som är riktlinje för företagets arbete med varumärket. LÄS MER