Sökning: "historia kärnämne"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden historia kärnämne.

  1. 1. En begränsad historia: En jämförande studie av historieläroböcker för gymnasiekurserna Historia 1a1 och Historia 1b

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Brodén; [2016]
    Nyckelord :GY11; Historia; Läromedel; Textanalys;

    Sammanfattning : Med 2011 års läroplan för gymnasieskolan, GY11, införs historia som kärnämne på samtliga svenska gymnasieprogram. En elev vid ett yrkesprogram läser dock hälften så många timmar historia som en elev vid ett högskoleförberedande program vilket medför ett snävare urval av lärostoff för yrkeseleverna. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsämnen i flumskolan? : Om ämnenas påverkan i läroplanen, en jämförelse mellan svenska och historia i Lpf 94 och Lgy 11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Hugestam; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; läroplansteori; kursplansanalys; ämnestraditioner; Lpf 94; Lgy 11; svenska; historia;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker utvecklingen av ämnena svenska och historia från Läroplanen för de frivilliga skolformerna 1994 (Lpf 94) och till Läroplanen för gymnasieskolan 2011 (Lgy 11). Syftet är att synliggöra hur ämnena och deras specifika värderingar och traditioner påverkar styrdokumenten. LÄS MER

  3. 3. Implementering av historia som kärnämne i gymnasiet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :John-Erik Wallace; [2013]
    Nyckelord :GY 2011; Historia 1a1; Historiedidaktik; Kärnämne; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : SammanfattningHistoria blev ett kärnämne på gymnasiet 2011, vilket innebär att ämnet nu är obligatoriskt även på yrkesprogrammen. Syftet med föreliggande arbete har varit att kartlägga och analysera hittills gjorda erfarenheter av implementeringen av historia som kärnämne. LÄS MER

  4. 4. Historieämnets vara eller icke vara : En kvalitativ studie av Historielärarnas förenings arbete för att stärka historieämnet i den svenska skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Petra Helin; [2009]
    Nyckelord :HLF; history as school subject; hours; influence; decision of school policy.; HLF; historia som skolämne; timantal; kärnämne; påverkan; skolpolitiska beslut;

    Sammanfattning : Since 1820 there has been a continuous discussion about the contents of history courses and the current debate considering this school subject is no exception; it is as vital as ever. Both in educational policy and public debate the role of history as a school subject has been brought up for discussion. LÄS MER

  5. 5. Historia i praktiken? En intervjustudie med fem gymnasielärare

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mattias Sandström; Susanne Blomquist; [2006]
    Nyckelord :pedagogik; historia; kritik mot lärarutbildning; kursplanering;

    Sammanfattning : Blivande historielärare kommer att ställas inför utmaningen att för första gången lägga upp historieundervisningen. Frågor som hur undervisningen kan läggas upp, vilket stoff ska användas och hur undervisningen kan genomföras, kommer säkerligen att ställas. LÄS MER