Sökning: "historieundervisning i malmö"

Visar resultat 21 - 25 av 146 uppsatser innehållade orden historieundervisning i malmö.

  1. 21. Konfliktfyllda ämnen i historieundervisningen och lärares hantering av dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johannes Andelic; Albin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :historielärare; historieundervisning; konflikt; kontroversiella ämnen;

    Sammanfattning : Ämnen i historieundervisningen kan uppfattas olika beroende på kulturella skillnader och vilka narrativ som påverkat en. Detta ställer krav på historieläraren som behöver förhålla sig till en mångfald av narrativ i sin undervisning. LÄS MER

  2. 22. Synen på sovjetkommunism i historieundervisning : Kunskapsöversikt av forskningen kring synen på sovjetkommunism i historieundervisning från 1933 till nutid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; Moa Luxhöj; [2022]
    Nyckelord :“The living history forum”; History; “History teaching”; “Cold War”; Communism; Soviet; Education; forum för levande historia ; Historia; Historieundervisning; Kalla kriget ; Kommunistiska; Sovjet; Utbildning;

    Sammanfattning : Abstrakt Målet med denna kunskapsöversikt är att kartlägga tidigare forskning i synen på sovjetkommunism och Sovjetunionens roll under kalla kriget och hur det skildras i historieundervisningen. Översikten kommer även att kartlägga forskning i hur och varför detta ämne skiljer sig i länder som i dagsläget är icke-kommunistiska baserat på skillnader i historiekulturer från 1933 till nutid. LÄS MER

  3. 23. "Välbevarad för sin ålder" - en kritisk studie av kvinnohistoria på SO-rummet.se

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Sandberg; [2022]
    Nyckelord :digitala utbildningsresurser; historiebruk; historieundervisning; ideologiskt patriarkalt historiebruk; kvinnohistoria; SO-rummet;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin utgångspunkt i det faktum att hemsidan SO-rummet.se, en digital utbildningsresurs med inriktning mot SO-ämnena, är mycket välbesökt och rekommenderad av en rad olika aktörer, från Skolverket till enskilda lärare. Trots detta är hemsidan sparsamt beforskad. LÄS MER

  4. 24. Mångkultur i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melina Gogaj Jernqvist; Dzenana Isakovic; [2022]
    Nyckelord :cultural diversity; history education; multicultural education; multicultural identity; historieundervisning; identitet; mångkultur; mångkulturell undervisning; heterogena klassrum;

    Sammanfattning : The ambition with this research overview has been to gather what is observed regarding diversity in history classes. During recent years societies have changed on a global scale towards being more culturally diverse. There is a belief that individuals with different backgrounds are in need of special treatment. LÄS MER

  5. 25. Lärarens attityder till eurocentrism i historieundervisningen : En kvalitativ studie om eurocentrism i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Juli Martinez Preza; Cristian Cullborn; [2022]
    Nyckelord :Eurocentrism; historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; läromedel;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är inramat kring att undersöka lärares attityder till eurocentrism i historieundervisningen. Dessutom behandlar arbetet hur undervisningen kan påverka elevers historiemedvetande i fråga om eurocentrism. LÄS MER