Sökning: "hur arbetar man med andraspråkselever"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden hur arbetar man med andraspråkselever.

  1. 1. Lärares erfarenheter av språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning av andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Medina Saadat; Krenare Shala; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråksperspektiv; modersmål; språkutveckling; språkinriktad undervisning; SO-ämnen och årskurs F-3.;

    Sammanfattning : Abstrakt Ambitionen i det här examensarbetet är att undersöka lågstadielärares reflektioner kring språkutvecklande arbetssätt i förhållande till andraspråkselever i de samhällsorienterande ämnena. Vi vill även undersöka vilka effekter de olika arbetssätten ger på lärandet hos andraspråkselever. LÄS MER

  2. 2. Ett flerspråkigt klassrum : En studie om skrivande i svenskämnet för andraspråkselever i klassrummet F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Marie Hamed; Joslin Hamed; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; det sociokulturella perspektivet; skrivande; andraspråkselever; svenska; digitala verktyg; modersmål.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur grundskollärare arbetar med skrivundervisningen i ämnet svenska i det flerspråkiga klassrummet. Med ett särskilt fokus på elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 3. ”Man får liksom stoppa upp fingret i luften på den grupp man har och försöka bygga på det” : En kvalitativ studie om ämneslärares språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med andraspråkselever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Filiz Delibas; [2020]
    Nyckelord :Ämneslärare; språk- och kunskapsutveckling; svenska som andraspråk; språkpolicy; kompetensutbildning; andraspråkselevers tidigare skolerfarenheter;

    Sammanfattning : Studien undersöker fyra ämneslärares upplevelser kring att arbeta språk- och kunskapsutvecklande med andraspråkselever i gymnasiet. I sina berättelser utgår lärarna ifrån skolornas språkpolicys och elevernas tidigare skolerfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Andraspråkselever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Kero; [2020]
    Nyckelord :Andraspråkselever; förberedelser; kunskapsutveckling; matematiska begrepp; studiehandledning.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare arbetar med andraspråkselever i svensk matematikundervisning. Syftet med studien är att undersöka hur väl lärarna har blivit förberedda på att ta emot andraspråkselever, hur de arbetar tillsammans med studiehandledare, samt inom arbetslaget, för att underlätta undervisningen för andraspråkseleverna. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i SO-undervisningen ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Filipovic; Hakimi Bibaesha; [2020]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Grundskola; Samspel; Sociokulturellt; Språkutveckling; Stöttning; Transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur olika vetenskapliga texter ställer sig till hur språket utvecklas i samhällsorienterande ämnen i grundskolan ur ett andraspråksperspektiv. För att stödja vår frågeställning sökte vi efter relevant forskning i olika databaser med hjälp av våra sökord, vilket resulterade i att vi fann olika vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser som vi använde oss av. LÄS MER