Sökning: "hur man arbetar med barn som har autism"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hur man arbetar med barn som har autism.

  1. 1. Neurodevelopmental disorders and team sports : Conditions for including children and youths with neurodevelopmental disorders in team sports in Sweden

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Breitkreuz Chauvet; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental Disorders; Autism Spectrum Disorder ASD ; Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD ; Tourette Disorder TD ; Developmental Language Disorder DLD ; team sports; inclusion;

    Sammanfattning : Background: Children and youths with neurodevelopmental disorders are less physically active and have inferior physical fitness levels than their typically developed peers. Organized activities, especially team sports, can be challenging to this group due to common socio-behavioral, linguistic, and personality characteristics and limitations in motor proficiency. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Annika Björkhede Ekroth; [2020-01-16]
    Nyckelord :Autism; Elevhälsa; Inkludering; Kommunikation; Kompetensutveckling; Organisation; Relation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser.  Vilka utmaningar ser lärare i undervisningen?  Vilken kompetens uttrycker lärare behov av?  Vilket stöd av elevhälsans olika kompetenser och funktioner efterfrågar de? Teori Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Autism är välbekant men samtidigt en abstrakt främling. En kvalitativ studie om hur förskolelärare arbetar och bemöter barn med autism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nicole Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; children; knowledge; pre-school; pre-school teacher; reception;

    Sammanfattning : Upptäckten av autism hos barn i tidig ålder kan ha stor betydelse för barnens framtid. Förskolan och förskollärarna är därför av stor betydelse i det stöd som barnen kan komma att behöva. För att förskolelärarna ska kunna ge det rätta stödet måste personalen ha kunskap om hur man arbetar och bemöter barn med autism. LÄS MER

  4. 4. Det handlar om att lyfta olikheter

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Sara Karlsson Svensson; [2017]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; inkludering; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur fritidslärare beskriver att de arbetar med inkludering av barn med ADHD, Aspergers syndrom och autism på fritidshemmet. Forskningsfrågorna fokuserar vilka strategier fritidslärare beskriver att de använder sig av för att inkludera dessa barn samt vad de beskriver hindrar och möjliggör inkluderingsarbetet. LÄS MER

  5. 5. Neuropsykiatriskafunktionsnedsättningari förskolan - : En studie om hur pedagogerna arbetar med dessa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Victoria Holm; Ida Lindqvist; [2013]
    Nyckelord :ADHD; Aspergers syndrom; Autism; DAMP; Tourettes syndrom; Pedagogens roll; En skola för alla; Normalitet och avvikelse.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur fyra förskolelärare på tre olika förskolor uppmärksammar, underlättar och hjälper barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hur pedagogerna tillsammans med specialpedagogen arbetar med stöttning och hjälpmedel för att skapa en meningsfull pedagogisk vardag för dessa barn i verksamheten. LÄS MER