Sökning: "improvise"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade ordet improvise.

  1. 6. Improvisation, kreativitet och musikaliska gester: En studie av musikelevers improvisatoriska val

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Manuel Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Improvisation; Kreativitet; Musikaliska gester; Superlokrisk; II V I; Jazz; Creativity; Musical Gestures; Super Locrian; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study focuses on a group of music students’ improvisational choices over the Vchord leading to the I-chord when improvising over major II V I chord progressions. The raison d'etre for this study is the high number of II V I-progressions being used as musical building blocks in genres that have improvisation as an integral part. LÄS MER

  2. 7. Känsla för improvisation eller improvisation för känsla : En självstudie av improvisationsövning i historisk västerländsk konstmusikalisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oscar Svanström; [2021]
    Nyckelord :Improvisation; guitar; praxis; Scarlatti; western art music; design-theory; Improvisation; gitarr; praxis; Scarlatti; västerländsk konstmusik; designteori;

    Sammanfattning : Denna självstudie undersöker en lärprocess i improvisation med avstamp i historisk västerländsk konstmusikalisk repertoar och två sonater av Domenico Scarlatti. Syftet med projektet var att se hur min förmåga att improvisera påverkades av övning och att studera historisk improvisation. LÄS MER

  3. 8. Undersökande arbetssätt i fysik för årskurs 4–6 : Lärares syn på resurser i fysikundervisningen för att bedriva ett systematiskt undersökande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tobias Andersson; [2021]
    Nyckelord :inquiry; primary school; physics; didactics; material;

    Sammanfattning : Experience from interactions with school faculty during my student teaching periods is that many teachers complain about the quality and availability of materials for teaching hands-on, inquiry-based lessons. To get an indication of how widespread these practices are, a survey was sent to 30 professionals in the Södertälje area who teach physics in the grade 6 curriculum of the Swedish compulsory school system. LÄS MER

  4. 9. Det horisontellas förlösande kraft - Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Rosenberg; [2020]
    Nyckelord :Flerstämmighet; stämföring; improvisation; kontrapunkt; jazz; piano; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Multiple-voice-improvisation; Polyphony; Voice-leading; Counterpoint; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det horisontellas förlösande kraft – Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik, av Gustaf Rosenberg, har sin bakgrund i en självupplevd uppfattning att det finns grund för metodutveckling på områdena flerstämmig improvisation och stämföring för jazzpianister. Studien undersöker, genom intervjuer med professionella jazzpianister i jämförelse med undervisningsunderlag och annan kunskapsbildning, hur jazzpianister beskriver att de använder och övar på olika flerstämmiga uttryck. LÄS MER

  5. 10. Skicklighetens metafysik : särskiljande egenskaper hos kunnande och vetande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Per Boqvist; [2019]
    Nyckelord :knowledge; knowledge-how; knowledge-that; epistemology; skill; novelty objection; embedded questions; theoretical knowledge; practical knowledge; context sensitivity; kunskap; kunskapsteori; epistemologi; skicklighet; färdighet; förmåga; vetande; kunnande; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; Jason Stanley; Gilbert Ryle; intellektualism; anti-intellektualism; kontextkänslighet;

    Sammanfattning : Hur relaterar vetande och kunnande till varandra? Om jag vet att jorden är rund har jag kunskap om ett faktum och om jag kan cykla har jag en förmåga att utföra en viss handling. På ytan verkar detta handla om olika saker. Intellektualismen är en filosofisk uppfattning som säger att kunnande är en form av vetande. LÄS MER