Sökning: "interaktiva medier"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden interaktiva medier.

  1. 1. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  2. 2. Design an emotionally positive experience via sentiment classification for social media recommendation systems : A case study in TikTok

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yawen Deng; [2023]
    Nyckelord :recommendation system; social application; sentiment classification; emotions; UX; rekommendationssystem; social tillämpning; känslolägesklassificering; känslor; UX;

    Sammanfattning : Recommendation system benefits social media by attracting users with the posts they prefer. The recommended posts, however, may not align with what users really need to browse, especially in terms of emotion. LÄS MER

  3. 3. Högläsning är inte bara en fruktstund : En kunskapsöversikt om interaktiv högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ylva Russberg; Hélen Phan; [2023]
    Nyckelord :dialogisk högläsning; F-3; interaktiv högläsning; kroppslighet och sinnlighet; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat inom läsning har under de senaste åren sjunkit. Läsdelegationen poängterar att det behövs läsfrämjande insatser för både elevers läsförmåga och läsmotivation. LÄS MER

  4. 4. Ljudmiljö och interaktivitet: Designa och utveckla en audiell AAR-upplevelse

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Peter Båth; Max Leitner; [2023]
    Nyckelord :NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Audio; The physical room; Dolby Atmos; sound-ambience; NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Ljud; Fysiska rummet; Dolby Atmos; Ljudmilj;

    Sammanfattning : AR media or augmented reality has become increasingly prevalent in today's society, and more and more applications leverage the technology's ability to present digital 3D objects in the physical space, particularly in gaming. However, the auditory aspect, also known as audio augmented reality (AAR), has not received much attention despite its presence in various forms in our daily lives. LÄS MER

  5. 5. Snabbt, Snabbare, Snabbast : En kvalitativ studie om informationsstress och snabb digital kultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Linnea Gawell; Elias Jämtbäck; [2023]
    Nyckelord :fast culture; information-overload; marketing; snabb kultur; snabbspolad kultur; informationsstress; marknadsföring;

    Sammanfattning : Den digitala underhållningsbranschen utvecklas ständigt där nya innovationer lanseras och konsumtionsmönster förändras. Snabbspolad kultur är ett fenomen som syftar till den trend där våra digitala underhållningsmedier ökar i hastighet. LÄS MER