Sökning: "kön och fritidsaktiviteter"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden kön och fritidsaktiviteter.
16. Studenters förhållande till stress och fritidsaktiviteter
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskapSammanfattning : Fysisk aktivitet har en positiv effekt på stressnivån för att den är belönande och för att stressen reduceras. För hög grad av stress har en negativ inverkan på organismen, både psykiskt och fysiskt. I en enkätundersökning på en högskola deltog 92 studenter, varav 54 kvinnor och 38 män från olika program och kurser. LÄS MER
17. ÄR FRITIDSAKTIVITETER RELATERAT TILL PSYKISKT VÄLBEFINNANDE BLAND UNGDOMAR
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskapSammanfattning : Studiens huvudsyfte var att se om ungdomars psykiska välbefinnande, definierad som frånvaro av psykosomatiska besvär, varierar med deltagande i fritidsaktiviteter, ålder och kön. Tidigare studier har visat på samband mellan vardagsstress och psykologiska avvikelser, uppdelat i form av externaliserat (t.ex. LÄS MER
18. Leva och bo i Västra Torsås
Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : Abstract Leva och Bo i Västra Torsås Författad av: Hanna Andersson och Sandra Johansson Studien är ett uppdrag som har syftat till att genomföra en utredning om invånarna i Västra Torsås åt Sockenrådet. Avsikten med utredningen är att kartlägga invånarnas åsikter och attityder. LÄS MER
19. Pojkar har skägg, det har inte flickor, det är för att de ska vara lite finare : – Sexåringens syn på kvinnligt och manligt
Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning; HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Syftet med den här studien är att få veta hur sexåringen i tre förskoleklasser ser på kvinnligt och manligt. Utifrån syftet har vi formulerat följande frågeställningar: – Anser barnen att det finns sysselsättningar beroende på könstillhörighet? – Inom vilka områden anser barnen att kvinnor och män är jämställda? – Anser barnen att det är skillnad på flickor och pojkar? För att besvara frågeställningarna har vi använt oss av en kvantitativ strukturerad enkät och kvalitativa intervjuer med öppna svar, i tre olika förskoleklasser. LÄS MER
20. Meningsfull fritid : En undersökning om vad barn i tredje klass i Fagersta gör på sin fritid
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Ämnesområdet för denna uppsats är barns fritid. Syftet är att undersöka hur barn i tredje klass i Fagersta disponerar sin fritid och vilka önskemål de har om ytterligare mötesplatser med andra barn. LÄS MER