Sökning: "klimatundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet klimatundervisning.
1. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER
2. Elevers känslor och hopp om klimatförändringar : elevröster från årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka vilka känslor elever har kring klimatförändringar och ifall de känner hoppfullhet inför framtiden. Vi undersökte även hur eleverna upplever klimatundervisningen. De pågående klimatförändringarna är ett av mänsklighetens största hot vi står inför idag (IPCC, 2022). LÄS MER
3. Miljö och klimatundervisning på fritidshemmet : att ta tillvara på barns perspektiv
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöks miljöundervisning och speciellt klimatundervisning för elever på fritidshemmet. Fokus ligger på frågan om barns perspektiv på och i denna undervisning och på hur fritidshemsläraren kan ge tillräckligt stort utrymme till det. LÄS MER
4. Lågstadielärares upplevda utmaningar med klimatundervisning inom de naturorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Klimatförändringar är i dagens samhälle ett påtagligt problem och skolans uppdrag är att lära ut området för unga. Det komplexa ämnet kan orsaka utmaningar och känslor, specifikt klimatångest, som lärare tvingas hantera för att stödja elever att bli medvetna och uppmuntrade till att arbeta för hållbar utveckling. LÄS MER
5. Klimatundervisning i skolans tidiga år för miljövänliga attityder och beteenden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur klimatundervisning i skolans tidiga år kan utformas för att bidra till miljövänliga attityder och beteenden i klimatundervisning. Arbetet behandlar även hur lärare kan minska klimatångest hos elever i klimatundervisning. LÄS MER