Sökning: "kognitiv praxis"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kognitiv praxis.
1. The Pursuit of Less : En kvalitativ multimodal analys av hur modeföretaget Asket använder CSR-kommunikation för att skapa legitimitet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : En bransch som associeras med bristande hållbarhet är modebranschen eftersom arbetskraft och naturresurser vanligtvis utnyttjas på ett icke hållbart sätt. Under 2000-talet har medvetenheten angående hållbarhet inom modeindustrin ökat. LÄS MER
2. Magic and Medicine : A Study of Magical Healing in Pre-Christian Scandinavia
Master-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : This thesis aims to explore the various forms of healing magic; seiðr, galdr, and herbal medicine, of the Late Scandinavian Iron Age. I aim to analyse how magic can be found in the medicinal empirical material, who used these objects, and, on whom. The analysis is limited to physical sickness and what caused said diseases. LÄS MER
3. En kuskapsöversikt om högläsningens påverkan på barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att titta på högläsning som språkutvecklande metod. Frågan vi ställt oss är när och hur påverkar högläsning barns språkutveckling? Vårt tillvägagångssätt bestod av en metodisk informationssökning i olika databaser både nationella och internationella. LÄS MER
4. Interventioner mot ångest och depression för vuxna med cancer : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Cancer är en vanlig folksjukdom i Sverige som idag drabbar minst en av tre personer under deras livstid. Behandlingen medför många svåra biverkningar som ibland kan upplevas värre än sjukdomen, vilket påverkar individens psykiska, existentiella samt sociala välbefinnande. LÄS MER
5. Cognitions, Conflicts & Consumption : Work CSR congruence and employees’ cognitions and rationalization in the fair fashion industry
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Background: The world faces a consumption crisis. The fashion industry in particular is a branch in which excessive consumption patterns are present. Consumers have intentions to consume products that are more sustainable but often do not purchase accordingly; this is commonly called the CSR-consumer paradox. LÄS MER