Sökning: "kognitiv reflektion"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kognitiv reflektion.

  1. 1. Google-generationen : En kvantitativ studie i hur generation Z skiljer sig från äldre generationer ur ett börspsykologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Simon Elfstrand; Philip Persson; [2022]
    Nyckelord :Behavioral finance; overconfidence; loss aversion; risk tolerance; herding; disposition effect; cognitive reflection; pandemic; financial crisis; rationality; Generation Z; Covid-crash; experience; confirmation bias; strategic ignorance; anchoring; overreaction; beteendeekonomi; bias; överkonfidens; förlustaversion; riskbenägenhet; flockbeteende; dispositionseffekt; kognitiv reflektion; pandemi; finansiell kris; rationalitet; Generation Z; Coronakrasch; erfarenhet; konfirmeringsbias; strategisk ignorans; anchoring; överreaktion;

    Sammanfattning : Generation Z har under sin korta tid som investerare på den finansiella marknaden varit med om en säregen börskrasch till följd av coronapandemin 2020. Börskraschen 2020 var unik i förhållande till tidigare börskrascher såsom IT-kraschen 2000 och finanskrisen 2008 eftersom marknaden återhämtade sig och nådde nya rekordnivåer inom ett halvår. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New York

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Skiöld; [2019-03-08]
    Nyckelord :Frågor; Kommunikation; Matematiska samtal; sociokulturellt per-spektiv; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien kombinerar det sociokulturella och det socialkonstruktivist-iska perspektivet på lärande för att med dessa som utgångspunkt rama in begrepp som kommu-nikation och reflektion samt dess betydelse i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Existentiella Möten : Att bemöta barns existentiella frågor och upplevelser på förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Annika Kollberg; [2019]
    Nyckelord :lifequestions; childrens existential questions; responding; fronesis; praxis; scientific discourse; religion; signature spirituality; livsfrågor; barns existentiella frågor; bemötande; fronesis; praxis; naturvetenskaplig diskurs; religion; möten; signature spirituality;

    Sammanfattning : Denna essä utgår ifrån fyra gestaltningar av mitt eget dilemma i relation till bemötande av barns existentiella frågor på förskolan. Detta följs upp med fältstudie på en förskola som undersöker andra pedagogers bemötande. Gestaltningarna och fältstudien ställs mot existensfilosofiska teorier och svensk och engelsk forskning. LÄS MER

  4. 4. Ett nedslag i lärares yrkesvardag : En aktionsforskning om lärares arbetsvillkor

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Aktionsforskning; ramfaktorteori; arbetstid; tid; ramar;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med den här studien var att undersöka hur inre och yttre ramar, som tid, lagar och förordningar kring några lärares arbete påverkar deras arbetsvillkor. Forskningsfråga: Vilka ramar möjliggör alternativt försvårar för lärarna? Metodologiska utgångspunkter och teoretiskt ramverk Studien är placerad inom pedagogisk kritisk aktionsforskning. LÄS MER

  5. 5. Avoiding the conjunction fallacy: Who can take a hint?

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Simon Klein; [2017]
    Nyckelord :Conjunction fallacy; nested-sets; need-for-cognition; NFC; numeracy; cognitive reflection; individual differences; debiasing.;

    Sammanfattning : Humans repeatedly commit the so called “conjunction fallacy”, erroneously judging the probability of two events occurring together as higher than the probability of one of the events. Certain hints have been shown to mitigate this tendency. LÄS MER