Sökning: "kommunikation och hjälpmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 682 uppsatser innehållade orden kommunikation och hjälpmedel.
1. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER
2. Förskollärares uppfattningar om TAKK i förskolan - En fenomenografiskt studie -
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Under vår förskollärarutbildning har vi tillägnats många nya kunskaper. Under en kurs om specialpedagogik fick vi upp intresset för TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) och hur det kan användas i förskolan. LÄS MER
3. En kvalitativ studie om hur ledare använder ledarstilar för att motivera utövare inom lagidrott kontra individuell idrott
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Ledarstil är ett oerhört brett begrepp vilket innefattar många olika aspekter. Bakgrunden till undersökningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och tillämpas för att motivera utövare i så stor utsträckning som möjligt. LÄS MER
4. Sjuksköterskans kommunikationsstöd för attöverbrygga språkbarriärer : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer ökar globalt i takt med ökande global migration. I hälso- och sjukvården befinner sig sjuksköterskan ofta i möten där språkbarriärer uppstår. Det framkommer att bristande kommunikation har direkt negativa konsekvenser på såväl patient som vårdpersonal. LÄS MER
5. ”Att blanda saft antar jag är kemi också” : Förskollärares uppfattningar om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans kemiundervisning med barn 1–3 år.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Många barn behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att tillgodogöra sig undervisningen i förskolan. AKK kan därmed bidra till undervisningen av kemi, speciellt undervisning för de allra yngsta barnen. LÄS MER