Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från en isolerad färdighetsträning till en sociopolitisk konstruerad skrivpraktik- En studie om skriftspråksutveckling i läromedel i Svenska, Svenska som andraspråk och Arabiska som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Omeich; [2015]
    Nyckelord :Arabiska; Modersmål; Skriftspråk; Svenska; Svenska som andraspråk; Skrivpedagogik; Läromedel;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks skrivuppgifter i tre läromedel: Svenska impulser 1 (2008) som används i Svenska kurs 1, Språkporten- Svenska som andraspråk 123 (2012) menad att användas i Svenska som andraspråk i kurs 1, 2 och 3 och ālqrāa ālārabīā (2013) som används i Arabiska som modersmål i kurs 1. Syftet med studien är att synliggöra läromedlens skrivideologier och vilka förutsättningar som dessa ger för elevers skriftspråksutveckling samt vilken kunskapssyn som konstrueras utifrån skrivuppgifterna och hur det vidare konstruerar den avsedda målgruppen. LÄS MER

  2. 2. Kunskap eller färdighet - en studie om läromedels kunskapssyn

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Marie Hansson; Ann-Sofie Turesson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att se vilka kunskapssyner två aktuella läromedel förmedlar. Uppsatsen utgår från en kvalitativ undersökning där två olika läromedel i svenska för grundskolans senare år granskats och jämförts. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa i svenska. En litteraturstudie om teoretiska perspektiv och metodiska konse-kvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Thorburn; [1999]
    Nyckelord :Swedish language; Svenskundervisning; språk; Piaget; Vygotsky; meningsskapande; interaktion; autentiska inlärningssituationer; läs- och skrivinlärning; whole language; Svenska;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att fördjupa min kunskap så att jag kan avgöra hur jag skall lägga upp min undervis-ning i svenska. Jag vill undervisa så att eleverna möts av respekt, känner trygghet och kan utvecklas till har-moniska människor, samt bevarar och utvecklar sin lust att lära. LÄS MER