Sökning: "kurs- och ämnesplaner"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden kurs- och ämnesplaner.
1. Evolutionsteorin på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Evolutionsteorin är fundamental för att förstå vetenskapsområdet biologi. Teorin har som grund att individers egenskaper kan ärvas till avkommor, att det finns en variation mellan individers egenskaper och att vissa egenskaper gynnar överlevnad och reproduktion bättre än andra. LÄS MER
2. Syskon har samma mamma och pappa. En kritisk lexikografisk undersökning om könsidentitet och sexuell läggning i två enspråkiga inlärningsordböcker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här studien undersöker vilken bild av innehållet i de två diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck och sexuell läggning som förmedlas till användarna av två enspråkiga inlärningsordböcker. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgörs dels av en socialkonstruktivistisk syn på språk och diskriminering, dels en kritisk lexikografisk teori som analyserar ordboken i relation till samhälle, ideologi och makt. LÄS MER
3. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER
4. Historielärares tolkning och operationalisering av historiemedvetande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Historiemedvetande är ett begrepp som har varit centralt inom den svenska historiedidaktiken sedan 1990-talet. Trots att det har funnits med i kurs- och ämnesplaner i över 25 år så är det fortfarande ett komplext och svårdefinierat begrepp. LÄS MER
5. Hur kan undervisning främja elevers skrivförmåga?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utvecklande av en god skrivförmåga är centralt för studier på högre nivå. Svenskundervisning har en stor del i att utveckla elevers sätt att skriva olika typer av texter, vilket härleds till svenskans partiella roll som språkligt färdighetsämne. LÄS MER