Sökning: "kvalitativ undersökning metodkombination"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kvalitativ undersökning metodkombination.

  1. 1. Redovisning av klimatrisker i års- och hållbarhetsrapporter hos svenska banker : En undersökning av tvingande hållbarhetsrapportering och ramverket Task Force on Climate-related Financial Disclosure påverkan på redovsiningen av klimatrelaterade risker

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jennifer Ibrahim; Suat Bisse; [2023]
    Nyckelord :TCFD; Climate risk; Sustainability reporting; Climate change; Sustainability; Climate risk management; Mandatory sustainability reporting; TCFD; Klimatrisk; Hållbarhetsrapportering; Tvingande hållbarhetsrapportering; Klimatförändring; Hållbarhet; Klimathantering; Riskhantering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Klimatförändringar har ökat allt mer med åren och är idag ett hot mot både individens hälsa och säkerhet. Tidigare forskning har studerat hur olika branscher, som bland annat material- och industribranschen, redovisar kring klimatrelaterade risker. LÄS MER

  2. 2. ”Utan motivation är det svårt att komma framåt” : En studie om läsfrämjande arbete i årskurs 4–6 på Åland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mia Grönlund; Amanda Widberg; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsintresse; läsutveckling; läsfrämjande; läsmängd; lärarens roll; självbestämmandeteorin; inre motivation; sociokulturellt perspektiv; mellanstadiet; årskurs 4–6; arbetssätt; arbetsmetoder; påverkansfaktorer; läsundervisning.;

    Sammanfattning : Vi har i denna forskningsstudie undersökt påverkansfaktorer och arbetssätt för läsmotivation och läsutveckling i årskurs 4–6 på Åland. Detta har vi gjort genom att utföra en undersökning ur både lärar- och elevperspektiv via en metodkombination av kvalitativ intervju och kvantitativ enkät. LÄS MER

  3. 3. Den livsviktiga läsningen : Hur väcker vi elevernas läslust i en digitaliserad värld?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Natalie Carlberg; Rebecka Sved; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; skärmmedier; medievanor; läslust; läsmotivation; läsvanor; skönlitteratur; grundskola;

    Sammanfattning : Den livsviktiga läsningen - Hur väcker vi elevernas läslust i en digitaliserad värld, är en undersökning grundad i den ökade digitaliseringen och sjunkande läslusten bland dagens elever. Det valda undersökningsområdet bottnar i det faktum att dagens skolungdomar har en generellt negativ attityd till läsning och brister i läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Sexualitet, samtycke och relationer : Elevers syn på sex- och samlevnadsundervisningen samt på kommande ändringar och förtydliganden av kunskapsområdet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Matilda Berglund; [2022]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; läroplan; elevers upplevelser och åsikter; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det ämnesövergripande kunskapsområdet sex- och samlevnad är ett mångbottnat och omdiskuterat område som kan ge upphov till många tankar och känslor. Att kunskapsområdet innefattar aspekter som kan vara svåra att tala om, samtidigt som de är centrala i människors liv gör det till ett viktigt område att reflektera omkring. LÄS MER

  5. 5. ”En gemensam referensram” : Potentialen för interkulturell historieundervisning på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :David Heyman; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell historieundervisning; lågstadiet; F-3; historia;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar potentialen för historieundervisning med interkulturella perspektiv i grundskolans lägsta årskurser, genom intervjuer med åtta verksamma lärare. Syftet är att genom undersökning och tolkning av vad som framträder i empirin, identifiera vad interkulturella perspektiv innebär för lärarna i deras undervisning. LÄS MER