Sökning: "kvinnors shopping"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kvinnors shopping.
1. Paradoxen av second hand: Hur konsumtionen av second hand kläder kan bidra till överkonsumtion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I dagens samhälle finns en kultur som präglas av snabba trender, materialism och ständig konsumtion. Modebranschen har mottagit kritik för sin påverkan på arbetarnas villkor, miljön och incitament till ökad konsumtion. Konsumenter blir allt mer medvetna om de negativa effekterna av sina konsumtionsval. LÄS MER
2. Konsumentbeteenden under en världsomfattande pandemi : En kvalitativ studie som undersöker digitaliseringens roll under Covid-19 pandemin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Studiens relevans grundar sig i e-barometerns årsrapport gällande en påvisad ökning av svensk e-handel under år 2020. Följaktligen är syftet med denna studie att studera svenska kvinnors konsumentbeteenden inom detaljhandeln under Covid-19 pandemin med fokus på digitaliseringens roll. LÄS MER
3. Interaktiva provrum - sociala aspekter, kvinnors självbild samt en ökad medvetenhet om hållbarhet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Studien handlar om hur kvinnor upplever det att prova kläder i Lindex butiker och hur ett digitalt kommunikationssystem i provrummen kan påverka deras upplevelse samt förbättra butikens service. Projektet har grundats utifrån tre huvudpunkter; sociala aspekter, kvinnors självbild samt hållbarhet inom mode. LÄS MER
4. Klädkonsumtion : En studie om mäns och kvinnors klädkonsumtion
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The purpose of this essay is to create a greater understanding of how the upbringing can affect young people’s clothing consumption when in charge of their own money. This essay also aims to create a greater understanding of the differences and similarities in clothing consumption between young men and women. LÄS MER
5. Klädd i känslor? : En studie om män och kvinnors emotionella förhållningssätt till kläder, i relation till synen på mode och konsumtion
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : Until today, little research has been made of how individuals develope emotional relations to their clothes. Women have been, and still are, the main focus in most of the contemporary studies, therefore it exists a lack of knowledge of how men and women can relate differently to their clothing. LÄS MER