Sökning: "lärande under vfu"

Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade orden lärande under vfu.

  1. 21. Gymnasiekemi under den globala pandemin COVID-19 läsåret 2020/2021 : Hur lärande och kemiundervisning påverkats utifrån ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Cecilia Ehrenborg Williams; Catarina Eivinsson; [2021]
    Nyckelord :on-line teaching; student learning; chemistry education; secondary school; motivation; corona pandemic effects; fjärrundervisning; lärande; kemididaktik; distansundervisning; gymnasiet; kemiundervisning; pandemianpassningar; motivationstapp;

    Sammanfattning : När coronapandemin slog till våren 2020 var kemiundervisningen på gymnasieskolorna i Sverige planerad huvudsakligen som närundervisning och få skolor och lärare var förberedda på den snabbt beslutade omställningen till fjärrundervisning. Under vår VFU-period under vårterminen 2021 uppstod en unik chans att undersöka hur ett antal erfarna kemilärare ställde om och hanterade denna speciella situation av undervisning med förutsättningar som ständigt ändrades med kort varsel beroende på smittoläget i Sverige. LÄS MER

  2. 22. "Han lät mig tjorva till det, sen pratade vi om det och fixade det tillsammans" : Fyra lärarstudenters upplevelser om vad som bidragit till utveckling under den verskamhetsförlagda utbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anna Nelding; [2021]
    Nyckelord :internship; teacher education; teacher identity; teacher student; läraridentitet; lärarstudent; lärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att beskriva lärarstudenters upplevelser av sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu) under lärarutbildningen. Studien belyser studenternas upplevelser om den verksamhetsförlagda utbildningen i allmänhet och av sin utveckling under vfun i synnerhet. LÄS MER

  3. 23. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledarens bemötande under VFU : påverkan på studenternas lärande inom omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Dilan Demirci; Jingwen Lundblad; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under VFU- perioder kan studenternas lärande påverkas både positivt och negativt, den handledande sjuksköterskan är en viktig faktor som avgör kvaliteten på studenternas lärande. Tidigare forskningar framkom att sjuksköterskestudenternas upplevelser av lärandet påverkas på olika sätt av relationen med handledaren, därav vore det intressant att fördjupa förståelsen för hur sjuksköterskestudenter upplever att handledarens bemötande påverkar deras lärande i omvårdnad. LÄS MER

  4. 24. Teknik och genus iskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :suha Al-Zubaydi; [2021]
    Nyckelord :Genus; kulturell bakgrund; skola; sociokulturell teori och teknik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ge en bild av sambandet mellan teknik och genus i den svenska skolan.Studien illustrerar hur man kan, genom att stödja flickor och bygga upp deras självförtroende,uppmuntra flickors intresse för ämnet teknik och visa dem att teknik inte är begränsad för någon. LÄS MER

  5. 25. Kooperativt lärande som inlärningsmetod för att öka elevers motivation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fabio Maruotti; Victor Sand; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Matematik; Motivation; Unga elever; Grupparbete;

    Sammanfattning : Utifrån våra egna erfarenheter under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) märkte vi attarbetssätt och arbetsformer spelar en viktig roll för att skapa motivation hos eleverna. Vårtintresse fångades av de metoderna som vilar på samspelet mellan eleverna. LÄS MER