Sökning: "lärande under vfu"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade orden lärande under vfu.

  1. 16. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  2. 17. En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Friberg; Mohamed Hassan; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; Genus; Etnicitet; Läromedel; Läroböcker; Religion; Skola; Intersektionalitet; Orientalism;

    Sammanfattning : Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor:  Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker?  Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 18. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Charlotte Sjölander; [2022]
    Nyckelord :clinical practice; experience; nursing student; supervision.; erfarenhet; handledning; sjuksköterskestudent; verksamhetsförlagd utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER

  4. 19. VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rosa Palmeira; [2021-11-08]
    Nyckelord :handledning; handledningssamtal; frågor; förskolärarprogram; sociokulturellt perspektiv; utbildning; verksamhetsförlagd utbildning; VFU;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande synliggörs under handledningssamtal. Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kommunikation. LÄS MER

  5. 20. Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnea Christell-Rose; Marie Strannabjer Melin; [2021-07-06]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; output; andraspråkselever; skolspråk; ämnesbegrepp; pandemirestriktioner.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkoch kunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Syftet konkretiseras i tre frågeställningar: Vilken roll upplever studenterna att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt haft på de skolor studenterna gjort sin VFU och i studenternas lärarutbildning? Vilka behov av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har studenterna upplevt under sin praktik? och På vilket sätt upplever studenterna att ett strukturerat sätt att använda interaktion och samtal i undervisningen påverkats av pandemirestriktionerna? Studiens resultat baseras på gruppintervjuer med tio studenter från Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) vid ett universitet i Västsverige. LÄS MER